Als ondernemer wil je niet aan online marketing doen. Je wilt wel meer klanten en omzet. Dat haal je nu bijvoorbeeld uit offline activiteiten zoals business events of koude acquisitie.
Je kunt je omzet ook halen uit online marketingactiviteiten. Daar gaat dit artikel over.
Ik ga je uitleggen wat online marketing is en waarom het wat mij betreft binnen de marketingmix hoort van elke onderneming. Groot en klein. Multinational en zzp’er.
Wat is online marketing
Wat is online marketing, is een veel gestelde vraag. Online marketing is anno 2022 één van de belangrijkste aspecten van het runnen van een succesvol bedrijf. Als jij denkt dat je er vandaag de dag nog onderuit kunt, zit je er ver naast.
Online marketing stelt je in staat klanten op nieuwe manieren te bereiken, relaties met hen op te bouwen én te onderhouden. Dit artikel is een voorbeeld hiervan.
Een van de grote voordelen van online marketing is dat het opbouwen van deze relatie zelfs voor een deel geautomatiseerd gebeurt. Het scheelt je dus tijd. Hierdoor ben je minder tijd kwijt aan acquisitie.
Online marketing is het proces waarbij het internet wordt gebruikt om producten, merken of diensten op de markt te brengen en te verkopen.
Ondernemers zoeken in Google op “wat is online marketing”, komen op deze blog terecht en een percentage van die bezoekers kopen mijn boeken of cursusmateriaal.
Dit kan op verschillende manieren worden gedaan. Enkele voorbeelden van wat online marketing is:
- zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- pay-per-click advertenties (PPC)
- content marketing
- marketing via sociale kanalen als Facebook, Twitter en LinkedIn.
- e-mailmarketing mag in dit rijtje niet ontbreken.
Waarom online marketing
Het doel van online marketing is om een groter publiek te bereiken dan mogelijk zou zijn met traditionele marketing (offline) marketingmethoden, en dit op een manier die kosten-effectiever en efficiënter is. Niet alleen dat.
Online marketing is vaak ook goed meetbaar en zorgt er voor dat je marketingcampagnes constant kunt bijsturen en bijschaven. Meetbaar en traceerbare marketing maakt dat je constant verbeteringen kunt aanbrengen aan je marketingstrategie en campagnes.
Nu de overgrote meerderheid van de mensen internet dagelijks gebruikt, biedt het een fantastisch platform voor bedrijven om hun doelgroep te bereiken.
Er zijn veel verschillende aspecten aan online marketing. De exacte strategieën en tactieken die worden gebruikt, zijn afhankelijk van het type product of dienst dat wordt gebruikt.
Niet elk marketingkanaal is geschikt voor alle producten of diensten. Maar ook niet alle marketingkanalen zijn geschikt voor elke doelgroep.
De juiste doelgroep kiezen voor bijvoorbeeld je social media kanalen is een cruciaal onderdeel in elke contentstrategie. Ik heb hieronder de cijfers kort uiteengezet.
Socialmedia cijfers
Zo nu en dan komen er socialmedia platformen bij en verdwijnen er wat. De bekendsten van het moment heb ik hieronder voor je uiteen gezet, inclusief de leeftijd van de doelgroepen die er actief zijn.
Kijk eens goed of je jouw socialmedia inspanningen wel besteed op het juiste platform. Misschien kan je jouw focus en aandacht verschuiven naar een platform waar het grootste deel van jouw doelgroep zit. Omdat veel bronnen verschillende leeftijden opgeven, heb ik meerdere bronnen gebruikt en hier het gemiddelde van genomen.
WhatsApp
Aantal gebruikers in Nederland: 12,5 miljoen (2022)
Er bestaat nogal wat discussie of Whatsapp wel of niet een social media kanaal is. Met ruim 12 miljoen Nederlandse gebruikers, de mogelijkheid voor het plaatsen van story updates en mogelijkheid voor het gebruik van groepen, hoort Whatsapp wat mij betreft gewoon in het rijtje sociale media thuis.
TikTok
Aantal gebruikers in Nederland: 3,1 miljoen (2022)
Hét jongerenplatform van nu. Ruim 80% van de gebruikers bevindt zich in de leeftijdscategorie tussen de 6 en 24 jaar. Ooit gestart onder de naam Musical.ly maar werd later pas een groot succes onder de nieuwe naam, TikTok.
Snapchat
Aantal gebruikers in Nederland: 3,2 miljoen (2022)
Snapchat vooral bekend geworden om de foto en video filters. Volgens gegevens die eerder dit jaar door Telecompaper zijn vrijgegeven, heeft driekwart van de Nederlandse tieners (12-19 jaar) de app op hun smartphones, vergeleken met 50% van de 20-jarigen.
Twitter
Aantal gebruikers in Nederland: 3,6 miljoen (2022)
In gebruikersaantallen is Twitter niet de grootste maar de impact van het dat het microblog heeft op de wereld, heeft geen enkel ander sociaal platform ooit kunnen bewerkstelligen. Statista heeft de grafiek gemaakt met ComScore-gegevens. De grafiek laat zien dat Facebook- en Twitter-pieken nog steeds in de leeftijdsgroep van 25-34 liggen.
Facebook
Aantal gebruikers in Nederland: 10,3 miljoen (2022)
Met een ruime voorsprong is Facebook het populairste socialmedia platform. 82% van de 20-29-jarigen gebruikt Facebook en 77% van de 40-64-jarigen.
LinkedIn
Aantal gebruikers in Nederland: 5 miljoen (2022)
LinkedIn is een zakelijk sociaal netwerk en trekt gemiddeld een ouder publiek aan. De piek ligt in de leeftijdsgroep 45-54.
Instagram
Aantal gebruikers in Nederland: 6,6 miljoen (2022)
De doelgroep van Instagram is vooral jongeren en jongvolwassenen. De leeftijdscategorie voor dit medium is echter breed, van 15 tot 40 jaar oud. De laatste tijd neemt de populariteit bij hogere leeftijden een stuk af.
Wat is internetmarketing en wat is het verschil?
Hier is wel eens discussie over. Voor mij persoonlijk zie ik geen verschil tussen internetmarketing en online marketing. Beiden gebruiken het internet, ze gebruiken beiden digitale kanalen, en hebben een identiek doel. Dit doel bestaat dan ook in beiden gevallen uit dezelfde 3 hoofddoelen.
Namelijk: Content creatie, de distributie ervan en conversie. Voor mij is het slechts een andere naam. Niet meer, niet minder.
Het internet heeft alles veranderd
Het internet heeft de manier waarop we ons leven leiden volledig veranderd. Van winkelen tot socializen, het internet is een integraal onderdeel geworden van het dagelijks leven.
Volgens Statista zullen er in 2022 wereldwijd bijna 3 miljard internetgebruikers zijn. Dat betekent heel veel kansen voor jou en je onderneming.
Want als je iets te verkopen hebt, biedt het internet je veel nieuwe mogelijkheden. Het heeft ook een keerzijde voor je als ondernemer. Het is geen vrije keuze meer.
Je zal toch echt met online marketing aan de slag moeten. Marketingtechnieken moeten toepassen om jezelf of je merk te promoten en onder de aandacht te brengen bij je doelgroep.
Je concurrent doet dit ook. En aangezien 93 procent van alle aankopen online begint met een zoektocht naar informatie, mogelijkheden, oplossingen en alternatieven, kan je voor jezelf een inschatting maken wat je als ondernemer op dit moment misloopt als jij je marketing niet op orde brengt, en je concurrent wel.