Waarschijnlijk heb je al eens gehoord van SEO-copywriting, oftewel het schrijven van teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en tevens aantrekkelijk zijn voor de lezer. Nu is er een vrij nieuwe ontwikkeling binnen copywriting: UX-copy.
UX-copy slaat concreet op teksten (‘copy’) die de gebruikerservaring, of user experience (UX), van digitale applicaties verbeteren. Bij UX-copy schrijf je vanuit het perspectief van de gebruiker, met de nadruk op de voordelen voor de gebruiker.
Dat met als doel het verbeteren van de gebruikerservaring en het verhogen van de conversie. De toon van UX-copy is activerend en benadrukt het beloofde eindresultaat van een zekere actie.
De twee soorten UX-copy
UX-copy slaat ruwweg op twee soorten copy: microcopy en copy voor digitale content.
Microcopy is de tekst in interactieve elementen, zoals buttons, navigatiemenu’s en aanmeld- en reactieformulieren. Deze microcopy is onderdeel van de user interface (UI) en moet vanwege de beperkte ruimte kort en krachtig zijn. In één oogopslag moet glashelder zijn welke actie een gebruiker kan ondernemen en wat het resultaat daarvan is.
Copy voor digitale content omvat in principe alle andere teksten op een website of in een app. Omdat lezers ‘lui’ zijn en vaak niet alle tekst lezen, is het belangrijk de copy scanbaar te maken. Dat kan door het gebruik van (tussen)kopjes, korte alinea’s, vetgedrukte tekst en bulletpoints.
Messaging: communiceer wat er gebeurt
Een ander belangrijk aspect van UX-copy is messaging: de manier waarop je gebruikers tijdens een interactie informeert, of feedback geeft, over het resultaat van een actie. Voorbeelden van messaging zijn bevestigingen (‘Uw bestelling is geplaatst’), (fout)meldingen (‘Uw bericht is (niet) verzonden’) en waarschuwingen (‘Weet u zeker dat u deze pagina wilt verlaten?’).
Duidelijke, beknopte messaging helpt de gebruiker te begrijpen wat er gebeurt en schept vertrouwen, wat cruciaal is voor een prettige gebruikerservaring. Onduidelijke en te weinig of juist te veel messaging daarentegen zorgt voor verwarring en een negatieve gebruikerservaring.
Het verband tussen UX-copy en SEO-copywriting
Zowel UX-copy als SEO-teksten richten zich op het verbeteren van de prestaties van je website, maar hebben beide een ander doel. Het doel van SEO-copywriting is het optimaliseren van de teksten op een website voor een hogere ranking in zoekmachines. UX-copy aan de andere kant is gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring op een website of in een app.
Hoewel UX-copy en SEO-copy andere doelen hebben, kunnen ze gezamenlijk bijdragen aan het succes van je website. Een tekst die geoptimaliseerd is voor zoekmachines, vergroot de vindbaarheid van je website en trekt meer bezoekers aan. Daarna zorgt UX-copy ervoor dat deze bezoekers, of gebruikers, een prettige ervaring hebben op de website en eerder geneigd zullen zijn om de de gewenste acties te ondernemen.
Het is zaak om te zoeken naar een goede balans tussen vindbaarheid in zoekmachines en de gebruikerservaring. Uit SEO-oogpunt is het belangrijke om relevante zoekwoorden in je teksten op te nemen, maar dit mag de begrijpelijkheid en leesbaarheid van je content niet (negatief) beïnvloeden.
Goed nieuws: wist je dat zoekmachines steeds meer waarde hechten aan gebruikerservaring? SEO en UX hoeven elkaar dus allebehalve te bijten. Sterker nog, een positieve gebruikerservaring zorgt op lange termijn voor hoge ranking in Google.