Dit artikel is het vervolg op deel 1 van het artikel Tips voor omzet verhogen. In dit artikel vul ik de lijst verder aan en nodig ik je van harte uit om te reageren en jouw tips te delen met ons.
De tips voor meer omzet
Tip 21: neem je website serieus. Investeer in goede zoekmachine optimalisatie. Je krijgt hierdoor een heleboel gratis leads zonder dat je er echt achteraan hoeft.
Tip 22: laat oude en nieuwe klanten op zoveel mogelijk social media kanalen weten wanneer je bezig bent met een mooi nieuw project. Zien ze je naam langskomen, dan worden zij weer aan je herinnerd.
Tip 23: laat oude en nieuwe klanten weten wanneer je een nieuwe dienst aan je dienstenpakket toevoegt. Het is weer een mooi moment voor contact. Je kunt meteen slim gebruikmaken van deze mogelijkheid. Vraag of zij nog steeds tevreden zijn over jouw dienst of product dat jij in het verleden hebt geleverd.
Tip 24: vraag aan oude klanten of zij iemand kennen die ook jouw product of dienst nodig zou kunnen hebben. Vraag of zij jou bij deze persoon willen introduceren in ruil voor een leuk cadeau. Het cadeau is natuurlijk volledig door jou te betalen. Wellicht een gratis vervolg op jouw training? Of een gratis exemplaar van jouw boek? Of een gratis update van hun website? Ga zo maar door. Je kunt vast een leuk cadeau verzinnen.
Tip 25: stuur een artikel naar een blog of magazine website. Er zijn veel websites en magazines waar ze de mogelijkheid bieden om gastblogs te plaatsen. Zoek de website die bij jouw doelgroep aansluit en vraag of je een keer een artikel voor ze mag schrijven.
Tip 26: stuur een bericht naar iedereen in je adresboek en je LinkedIn connecties. Vergeet alleen niet dat je nooit mag gaan spammen! Creëer dus een persoonlijk bericht en vraag jouw netwerk om hulp. Wellicht hebben zij iemand in een hun netwerk die behoefte heeft aan jouw diensten of producten.
Tip 27: verstuur regelmatig tweets met wat jij doet en welk probleem jij voor klanten oplost. Vraag je volgers je berichten te retweeten, zodat zij ook hun volgers op de hoogte brengen van jouw diensten.
Tip 28: verstuur een leuke vakantiegroet naar je oude en huidige klanten. Een foto van jezelf op een zonnige bestemming doet het altijd goed. Gebruik bijvoorbeeld een tekst als: “Ik ben aan het opladen. Zullen we na mijn vakantie weer eens afspreken voor een lekkere kop koffie?” Maak het realistisch en persoonlijk.
Tip 29: stuur promotionele ansichtkaarten naar potentiële klanten. Denk hierbij in de trant van tip 28. Maar nu pas je de tekst iets aan en vertel je achterop in één korte zin welk probleem jij voor hun oplost.
Als ik mijzelf als voorbeeld gebruik, dan zou ik bijvoorbeeld de tekst: “Ik ben op dit moment aan het opladen. Zullen wij na mijn vakantie een kop koffie gaan drinken en kijken naar hoe wij jouw omzet binnen 3 maanden kunnen gaan verdubbelen?”
Tip 30: stuur promotieartikelen voor je dienst mee met de factuur. Bedank ook vooral je klant op de factuur met een zin als: “Wij waarderen het ontzettend dat u ons deze opdracht heeft gegund. Wij hopen dat u in de toekomst wederom een beroep op ons zult doen.”
Tip 31: neem je online presence en marketing serieus. Wees niet eigenwijs en investeer in een goede en slimme website (marketingmachine). Een goede marketingmachine kost je slechts een fractie van wat het je gaat opleveren.
Tip 32: vraag huidige klanten om een testimonial te schrijven over het werk dat je hebt geleverd. Wat vonden zij van jouw diensten? Zouden zij je aan een ander aanbevelen? Laat hen deze vragen in hun reactie beantwoorden.
Tip 33: vraag of jij je visitekaartjes of brochures in locale winkels mag achterlaten. De meeste winkeliers zullen hier geen enkel probleem mee hebben en helpen je graag.
Tip 34: onderzoek welke sites door jouw klanten worden bezocht en adverteer daar. Zo adverteer je gerichter en precies onder de neus van jouw doelgroep.
Tip 35: schrijf een E-book of rapport voor jouw doelgroep en promoot het overal online. Gebruik Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Pinterest, je weblog en natuurlijk je website.
Tip 36: stel regelmatig vragen, beantwoord geregeld vragen op forums en plaats reacties in LinkedIn groepen. Ook dit is weer een uitgelezen kans om jouw expertise te tonen aan je publiek. Onderzoek in welke groepen jouw doelgroep zich verschuilt. Ga je aldaar mengen in discussies. Verdoe je tijd dus niet in groepen met uitsluitend jouw vakgenoten. Zoek je doelgroep en stop daar je tijd en energie in!
Tip 37: zorg dat jij je in zoveel mogelijke online (zakelijke) adresgidsen aanmeld. Er zijn voldoende website waar je gratis een vermelding kunt krijgen. Enkele voorbeelden zijn: Yalwa.nl, Drimble.nl, Startpagina.nl, Jouwpagina.nl, Bedrijvenbord.nl, Webbedrijvengids.nl en Bedrijvenregionaal.nl.
Tip 38: word lid van een beroepsvereniging en zorg dat je op de lijst staat vermeld.
Tip 39: zorg dat je in online zakelijke adresgidsen staat vermeld. Er zijn er genoeg waar je gratis in vermeld kunt worden.
Tip 40: organiseer een wedstrijd die te maken heeft met jouw diensten.
Tip 41: stuur een artikel naar een valkpublicatie of vakblad. Velen van jullie lezen vakliteratuur. Maar heb jij ook een abonnement op de vakliteratuur van jouw doelgroep? Zo kom je meer te weten over jouw doelgroep dan je nu denkt. Zij hebben immers niet voor niets een abonnement op deze literatuur.
Het is natuurlijk ook een mooie gelegenheid om daar te adverteren. Dit noem ik scherp schieten. Waarom? Jouw doelgroep leest dit blad toch? Dus jouw doelgroep ziet jouw advertentie langskomen.
Tip 42: ga de volgers van Twitter accounts volgen die bij jouw doelgroep passen. Het gros (ca. 80%) volgt terug en je hebt je doelgroep als volger. Nu ziet jouw doelgroep dus jouw berichten langskomen. Maak hier slim gebruik van.
Tip 43: onderzoek welke websites door jouw klanten worden bezocht en ga daar adverteren. Dit klinkt erg voor de hand liggend, dat weet ik. Maar zolang ik nog advertenties of banners tegenkom van bijvoorbeeld een speelgoedwinkel in een ondernemersmagazine, vraag ik het mij toch echt af.
Tip 44: schrijf eens een persbericht over een onderwerp dat te maken heeft met jouw diensten en probeer het in een locale krant of vakblad te laten geplaatsten. Zorg dat je iets te melden hebt.
Desnoods koppel je actualiteiten aan een van jouw diensten of verzin je een ludieke actie. Media zijn veelal niet zo happig op persberichten en acties waarbij het doel slechts is om geld te verdienen. Gebruik dit dus zoveel als mogelijk voor je naamsbekendheid.
Tip 45: ga eens een keer rustig zitten op een terrasje met alleen een kladblok en pen. Verplaats je in je klant. Welke bladen leest hij of zij? Wat is zijn of haar gemiddelde leeftijd? Is het alleen een man? Of is het alleen een vrouw? Of beiden? Waar woont jouw ideale klant? Hebben ze gemeenschappelijke hobby’s?
Een voorbeeld. Veel ondernemers houden zich bezig met squash en golf. Bij dergelijke verenigingen vind je dus ook ondernemers. Mannen lezen graag autobladen. Adverteer daar. Vrouwelijke ondernemers lezen graag bladen met interviews met succesvolle vrouwelijke ondernemers.
Vind deze bladen en adverteer daar. Ga zo maar door. Het zijn allemaal onderdelen om tot een uiteindelijk klantprofiel te komen. Probeer zoveel mogelijk informatie en ideeën op te schrijven. Hoe dieper je ze uitwerkt, hoe gemakkelijker jij straks jouw doelgroep kunt vinden en hoe goedkoper het adverteren voor je gaat worden.
Bonus tip: hoe gemakkelijk is het bestellen op jouw website eigenlijk? Maak het bestellen gemakkelijk, snel en laagdrempelig. Aanvullende informatie kun je achteraf vragen zodra een order al is geplaatst. Uit onderzoek blijkt dat hoe meer gegevens de klant moet invoeren, des te groter de kans dat de klant de website weer gaat verlaten. Zonder order! Verwijder dus alle drempels en overbodige vragen, en verklein hiermee de kans op een vertrekkende klant.
Dit artikel is een vervolg op deel 1 van het artikel “Tips voor omzet verhogen“. Heb je die al gelezen?
Heb jij nog tips die je graag zou willen delen met anderen? Deel in een reactie hieronder a.u.b. de tips die voor jouw business het beste werken.
Hallo Maikel,
Mooie tips, er zitten er vast wel een paar tussen die nuttig zijn voor ons.
Grapje: Ik begin bij tip 31…..
Dag Jose,
Dankjewel. Ik zie nu dat nummer 31 mist. Ik zal het oppakken. Dank Jose!
Groeten,
Maikel Latour
Hele nuttige tips.
“Scherp schieten” vond ik leuk bedacht.
Als je naar de Tour de France kijkt zie je ook deze methodiek: fabrikant adverteert met producten die interessant zijn voor mensen die graag op een racefiets stappen.
De spijker op z’n kop Wout!
Groeten,
Maikel Latour
Beste Maikel,
Ik heb nog een paar tips die ik nog niet in jouw 2 lijsten zag staan:
Verbind je bedrijf aan een goed (maatschappelijk) doel.
En daarnaast in plaats van gebruik maken van google adwords (dat ontzettend duur is) maak een blog aan op je website en blog daar elke dag op. Op die manier kom je ook heel hoog in google, dit kost je niets alleen wat tijd elke dag.
Hartelijke groet,
Saskia Huisman
P.s: heb je mijn recept van cake uit een mok al toegevoegd aan jouw training?
Dank voor je input Saskia!
PS: Mijn trainingen zijn online. Maar ga het recept binnenkort wel een keer thuis proberen. Leuk idee in een mok! ??