Gegarandeerd meer traffic naar je blogs

Het hebben van een website is absoluut noodzakelijk. Voor de coach, therapeut, adviseur, trainer of overige dienstverleners mag, zoals ik eerder al vertelde, een blog met artikelen over jouw expertise niet ontbreken. Zodra je een blog hebt opgezet, is het natuurlijk ook belangrijk dat je bezoekers naar je artikelen trekt.

In dit artikel ga ik je praktische tips geven om het verkeer naar jouw website en artikelen een flinke boost te geven.

Een stortvloed aan website bezoekers met deze tips?

Ja! Maar alleen als jij ze consequent blijft uitvoeren, volhoudt en aandacht blijft besteden aan jouw blogs. Het gaat er natuurlijk om dat je de bezoeker weet te triggeren en weet vast te houden. En dat is niet gemakkelijk. Maar deel jij waardevolle content? Dan gaan deze adviezen jou een tsunami aan traffic op jouw website opleveren. Aan de slag dus!

1) LinkedIn
Zorg dat je altijd jouw laatste artikel in diverse ‘relevante’ LinkedIn groepen plaatst. Dit gaat super gemakkelijk! Je geeft bij het plaatsen in een groep, de post bijvoorbeeld de titel van jouw artikel, je kopieert de URL (internet adres, rechtstreeks naar je artikel) in de body van de post.

LinkedIn maakt automatisch een link onder de post aan, naar jouw artikel. Je kunt in de body nog even de eerste paar zinnen van jouw artikel copy & pasten, of je stelt een vraag om een discussie op gang te brengen. Je kunt er dan nog voor kiezen om de URL in de body weer te verwijderen. De link (onder) de post blijft ondanks dit, gewoon staan.

Plaats ook minimaal 1x in de week een post in de statusupdate op LinkedIn. Niet alleen naar een nieuw artikel, maar ook naar eerdere artikelen. Soms komen bezoekers erachter dat zij het artikel eerder al eens hadden gelezen. Maar ze zien hierdoor ook dat er nog artikelen zijn die zij nog niet hebben gelezen. En last but not least, worden ze toch nog weer even aan jouw naam, website en blogs herinnerd.

2) Facebook
Ik ga ervan uit dat jij al een Facebook bedrijfspagina hebt. Zo niet…. *diepe zucht*… Zorg dat je iedere dag minimaal eenmaal een link plaatst op de timeline. Onderzoek de tijden waarop jij de meeste likes of door-kliks krijgt naar jouw artikelen. Dit kun je zien aan de hand van jouw Google analytics en natuurlijk de statistieken van jouw Facebook-bedrijfspagina. De manier van plaatsen is nagenoeg identiek aan LinkedIn zoals omschreven hierboven bij tip 1.

Plaats ook geregeld korte statusupdates waarin jij je mening geeft of een discussie wilt aanslingeren. Maar vergeet niet bij zoveel mogelijk statusupdates de link naar je website te vermelden.

3) Forums
Zorg dat je regelmatig reageert op discussies en vragen op forums. Met forums bedoel ik natuurlijk relevante forums. Dus daar waar jouw doelgroep zich begeeft. Vaak moet je bij forums een account aanmaken. Mooi toch? Waarom? In de meeste gevallen kun je dan ook een signature toevoegen.

Plaats hierin altijd een link naar jouw blog. Beter nog, update je signature regelmatig naar het meest recente artikel op je blog. Overigens bedoel ik niet dat je zomaar klakkeloos de URL naar een artikel, of jouw website plaatst. Nee, gebruik de titel van jouw artikel en hang daar de URL aan vast.

4) Pinterest
Schrijf je net als ik over diverse nuttige onderwerpen? Dan zijn jouw artikelen vast in te delen in categorieën. Maak van diverse categorieën een nieuw board aan op Pinterest. Pin hier iedere keer zodra je een nieuw artikel hebt geschreven, het nieuwe artikel.

Als je een eigen afbeelding fabriceert waarin je de Pinterest volger uitnodigt om jouw berichten te delen en te pinnen, dan zal dit meer pins opleveren dan wanneer je dit niet doet. Ik ben hier zelf nog mee aan het testen. Maar tot dusver leverde mij dit meer pins op. Op zich is dat ook niet zo vreemd. Het is namelijk een call-to-action. En dat levert altijd meer op.

5) Gastblogs voor jou
Laat mensen met verstand van zaken over onderwerpen waarin jij niet ‘het beste’ kunt geven, een gastblog schrijven op jouw website. Dit levert je extra traffic op, maar natuurlijk ook extra content. Zo kun jij weer eens rustig vooruit werken en heb jij de tijd om wat blogs in het vooruit te schrijven. Dit voorkomt dat jij moet gaan persen op nieuwe artikelen. Dit komt in de meeste gevallen namelijk niet ten goede aan de kwaliteit van jouw blogs.

6) Gastblog voor anderen
Ga op zoek naar websites en blogs waar kennis wordt gedeeld over de onderwerpen waar jouw expertise een toevoeging zal zijn. Vraag de beheerder of eigenaar van deze platformen of jij eens, of regelmatig, gastblogs mag schrijven voor hun doelgroep en bezoekers. Zorg dat er altijd een doorverwijzing of link naar jouw website staat in de ‘Author boxonder het door jou geschreven artikel.

Wees ook slim in het schrijven van je artikelen. Benoem één à twee keer een artikel dat raakvlakken heeft met datgene waar jij over schrijft. Je begrijpt het natuurlijk al, hang een link (URL) aan de verwijzing naar… juist…, jouw blogs op je eigen website.

7) Maak een listed pagina
Maak een artikel aan op jouw website waar je alle artikelen op je website op een rijtje zet. Som alle titels netjes onder elkaar op en hang een hyperlink aan de titels. Deze hyperlink linkt uiteraard naar het artikel. Het linken van de titels kun je ook automatisch laten verzorgen.

Door gebruik te maken van de WordPress plug-in ‘SEO Internal Links’, kun je de titels -of delen daarvan- koppelen aan bepaalde URL’s binnen jouw website. Dit scheelt je een heleboel werk! WordPress maakt dankzij deze geweldige plug-in automatisch hyperlinks aan zodra titels voorkomen in andere artikelen of op pagina’s van jouw website.

Een top-listed pagina zorgt natuurlijk niet direct voor extern verkeer naar jouw website toe, maar vergroot wel de kans dat bezoekers vaker terugkomen. Dit komt doordat de bezoeker een overzicht krijgt van alle onderwerpen waarvoor hij of zij op een later moment nog wat meer wil lezen.

Ik zie bijvoorbeeld dat mijn top-listed pagina vaker als favoriet wordt opgeslagen dan sommige artikelen zelf. Doe hier dus je voordeel mee.

Belofte maakt schuld

Ik merk dat ik nog veel meer manieren voor je kan opschrijven om meer bezoekers naar jouw website te trekken. Echter wordt dit artikel dan veel te lang en zul jij door de bomen het bos niet meer gaan zien. Dat vermoed ik tenminste. Ik spreek dit met je af: Als jij de tips en adviezen in dit artikel, de komende twee weken implementeert binnen jouw bedrijf, dan kom ik over enkele weken met deel twee van de lijst. En misschien ook nog wel een deel 3!

Ik ben benieuwd op welke manier jij jouw blogs deelt. Wil jij jouw ervaringen en tips delen met mijn community? Iedereen zal je dankbaar zijn.

Op naar succes!

4 gedachten over “Gegarandeerd meer traffic naar je blogs”

  1. Je kan ook gebruik maken van het reacties-invoerveld onderaan bij de berichten! Net als ik hier, in het veld ‘Website URL’ vul je de link naar je website. Daarnaast kun je spelen met je naam wat ik in dit geval heb gedaan. In plaats van mijn echte naam heb ik een relevant woord voor mijn site ingevuld omdat deze als ankertekst in deze link wordt gebruikt.

    Let op! Niet iedere webmaster zal het accepteren, dus ik weet ook niet wat Maikel er mee gaat doen (je ziet het vanzelf). Meestal gebruik ik ook mijn echte naam, maar ik wilde het voorbeeld goed naar voren komen zo dat jij het gelijk kan zien. Doe je voordeel mee en reageer gewoon ook op blogs.

    mvg. Maciek

    Beantwoorden
  2. Dag Maciek,

    Bedankt voor je reactie. De tip die jij hier omschrijft is een veel gebruikte methode. Ook ik gebruik hem veelvuldig en heb deze ook al opgenomen in deel 2 van dit artikel.

    Inderdaad accepteert niet iedere webmaster of moderator een ankertekst. Ik normaal ook niet. Maar in dit educatieve kader laat ik het voor nu gewoon staan. Dit verduidelijkt jouw uitleg alleen maar.

    Ik hoop natuurlijk dat je in de toekomst nog veel vaker gaat reageren op artikelen van mij. Ik verzoek je in dat geval natuurlijk te reageren onder je eigen naam. 😉

    Bedankt voor je input Maciek! Top!

    Groeten,
    Maikel Latour

    Beantwoorden
  3. Een goede LinkedIn tip:

    Maak een bedrijfspagina aan en deel daar je weblog artikelen in je updates. Ook onder je LinkedIn profiel kun je blog posts of de link naar je weblog kwijt onder “Publications” Natuurlijk plaats je daar ook de blogs, websites waar je gastartikelen schrijft.

    Veel succes,

    Auke Jongbloed.

    Beantwoorden

Plaats een reactie