Ik kon mijzelf er niet van weerhouden om dit filmpje met jullie te delen. Zoals ik in mijn boek ‘Van ondernemer naar ondernemen’ en in meerdere blogs al heb aangegeven, moet een visitekaartje knallen en opvallen.
Zodra een ondernemer na een middagje netwerken naar huis gaat met een stapel visitekaartjes, dan moet jouw kaartje er nog steeds uitspringen.
Dit doe je door de keuze van een opvallend formaat of model en de kwaliteit van het kaartje.
Deze meneer weet precies hoe het hoort. Ben je trots op je bedrijf of jouw functie? Straal het dan ook uit. Ook met je kaartje!
De manier waarop het in deze video wordt gebracht is een beetje erg American-style. Maar de boodschap is duidelijk en helemaal waar.
Ha Maikel,
Tja – van jou neem ik de boodschap aan maar met de man in het filmpje (who de f**k is he?) zou ik nooit zaken doen, hoe flitsend zijn pop-upprentenboek-businesscard ook moge zijn. Omdat ik zaken doe met mensen die mijn waarden delen. Uit je commentaar maak ik op dat jij zijn waarden ook niet helemaal deelt. Om heel eerlijk te zijn: ik heb kort geleden een lucratieve deal gesloten met een jongen die bijzonder integer is en een uitgeknipt kaartje had op 80-grams printpapier waar niet eens een telefoonnummer op stond.
Even goed ben ik met je eens dat een visitekaartje eruit moet springen. Er zijn mensen die vinden dat er ruimte op moet zijn om iets op te schrijven. Mijn visitekaartje is zwart aan de voorkant en vol-bedrukt wit aan de achterkant. Wat vind jij?
groet, Caroline
Dag Caronline,
Dank voor je reactie. Zelf ben ik van mening dat je kaart super belangrijk is. Maar nog belangrijker is jouw eigen performance en présence. Mensen kopen van mensen. Niet van bedrijven of kaartjes en folders. Je kaartje kan nog zo mooi zijn maar als jouw verhaal niet overkomt, heb je alsnog verloren. Je visitekaartje moet inderdaad anders zijn en opvallen. Maar uiteindelijk gaat het om het totale pakket. Daar kan niemand omheen.
Wat betreft de achterkant van het kaartje voor het maken van aantekeningen: Ik zie dit niet zo vaak bij visitekaartjes. En geloof me, ik heb er heel wat mogen ontvangen de afgelopen 14 jaar. Zelf gebruik ik het ook niet. Als je verhaal goed is, dan blijf je sowieso hangen in het brein van de mensen waarmee je spreekt. Zijn ze vergeten wat je ook alweer doet dan gaan ze naar het website adres op je kaartje, of connecten ze tegenwoordig met jou op LinkedIn.
Kort gezegd, ik zie de toegevoegde waarde van de achterzijde als kladblok niet. 😉
Groeten,
Maikel Latour
Iets wat mij in het verleden ook geleerd is, witte achterkant waar men aantekeningen op maakt. En nee, geloof niet dat dit vaak gebeurt; het is belangrijker dat de eventuele aantekeningen er al op staan, ze daarbij juist vóór te zijn, door zelf zoveel mogelijk relevante informatie te vermelden. Niet alleen je naam en contact gegevens, maar ook een pakkende slogan, wat je doet, en wat je wil betekenen voor je klanten. Je moet je ruimte juist hiervoor gebruiken, het is een belangrijk moment jezelf/je bedrijf te presenteren. Dat is waar ik in de loop der jaren achter ben gekomen 🙂
De boodschap achter een visitekaartje zegt alles. Mijn visitekaartje (logo) is kleurrijk en duidelijk, zegt iets over wie ik ben en wat ik doe. Een klein detail, het is ontworpen door iemand met een beperking, en daar zijn we beiden heel trots op! Saskia