Marketingstrategie (marketing tips)

Een marketingstrategie is wat vaak ontbreekt bij veel ondernemers. Dit komt doordat het gros van de ondernemers eerst op zoek gaat naar gratis informatie en marketing tips, in alle hoeken van het internet.

marketingstrategie modelOndernemers luisteren vaak naar iedereen, proberen van alles, maar vergeten dat online marketing alleen optimaal werkt als geheel.

Marketingstrategie als machine

Zie het als een aantal tandwielen die precies in elkaar draaien. Als er een of twee tandjes van een tandwiel mist, werkt de machine niet meer.

Online marketing behoeft een marketingstrategie. In onderstaande video leg ik de basis uit van wat de bedoeling is van marketing, socialmedia en het bloggen, voor je bedrijf.

Transcriptie van de video:

 

“Hoi, Maikel hier met weer een nieuwe video op mijn YouTube-kanaal.

Het kanaal waar ik online marketing dat ingewikkeld is, eenvoudig maak.

Weet je wat een groot probleem is bij heel veel ondernemers?

Ze gaan op het internet op zoek naar informatie. Gratis informatie. Gratis marketing tips.

Ze lezen blogs van specialisten met linkjes, klikken door en komen weer op een andere website terecht.

Daar is weer een Google of specialist die weer wat anders roept.

Je moet gaan bloggen of twitteren, je moet een Facebook pagina hebben.

Story telling, social selling.

Heb jij een marketingstrategie?

Het gevaar is van al deze gratis informatie, de ondernemers gaan overal iets vandaan halen. Het ontbreekt aan een strategie. Een marketingstrategie om precies te zijn.

Het klopt allemaal. Het zijn geen leugens die ze vertellen.

Maar heel veel ondernemers halen overal iets vandaan, en doen van alles een beetje.

De bedoeling van al die facetten van online marketing is dat het samen gaat werken.

Dus al die dingen bloggen zoals je media en e-mailmarketing, zijn onderdeel van een totale marketingstrategie.

Ik ga nu even in sneltreinvaart doe alle punten heen die wat mij betreft nodig zijn voor een succesvolle online marketingstrategie.

Wat je nodig hebt is content. Een marketingstrategie begint bij content.

Content is alles waar de doelgroep op zoekt. Dus alles wat deels of volledig het probleem van de doelgroep oplost, of extra informatie hierover verschaft.

Dat is namelijk de reden waarom zij in Google en zoek opdracht intrekken.

Ze zoeken een oplossing voor een bepaald probleem, jij biedt die, of deels of volledig. Of in ieder geval verschaft meer informatie over het probleem.

En als je dat dan op je website heb staan, en op social media kanalen, en e-mailmarketing funnel.

Ik ga je uitleggen hoe het systeem werkt. (De marketingstrategie)

Marketingstrategie

Content is dat geen waar de doelgroep op zoekt. Binnenkort neem ik een nieuwe video op en vertel ik je hoe je de keyWord planner tool van Google gebruikt. Althans hoe ik hem gebruik.

Even heel snel erdoorheen: je voert een keyword in wat gerelateerd is aan jouw business of het probleem van de klant, er komen alternatieve zoektermen uit, maar ook meteen de zoekvolumes.

Dus bijvoorbeeld hoe vaak wordt er op een bepaalde oplossing gezocht.

Dat zijn dus de onderwerpen waarover je content gaat maken binnen een marketingstrategie. Over deze onderwerpen gaan je dan ook blogs schrijven en video’s opnemen.

Dat is ook de reden waarom ik deze video maak bijvoorbeeld.

Dus content. Je hebt nodig, een website…

Content plaats je op je website.

Je website vul je met deze content.

Nogmaals: content dat deels of volledig het probleem van de klant of doelgroep, oplost.

En deel het via social media.

Vervolgens klikken mensen op de link in jouw Facebook post of tweet, en komen vervolgens op jouw website terecht.

Op je website komen ze in jou e-mail marketing Funnel terecht. En onderaan de streep naar dat je nog een aantal weken tips adviezen en video’s hebt toegestuurd, doe je een passende aanbieding.

Een deel hiervan converteert vervolgens tot een order, en dat is je online business.

Dit is heel snel in een notendop hoe het er uit moet gaan zien.

Dus denk niet ik ga alleen bloggen want met bloggen werk ik aan mijn expert status.

Ja tuurlijk ongetwijfeld. Je laat zien dat je kennis hebt van bepaalde zaken. Alleen je moet er ook nog business uit weten te halen.

Maar alleen gratis content en informatie verschaffen leventje geen business op.

Het moet wel een systeem zijn.

Social media is natuurlijk niet de grootste bron van traffic., Wel een hele belangrijke maar niet de grootste.

Maar als je die content baseert op de zoektermen die mensen gebruiken die de doelgroep gebruikt om te zoeken naar een oplossing voor een probleem, wordt de content ook geïndexeerd in de grote jongen: Google.

Net iets minder dan 80% van mijn traffic komt bij mij uit Google. Mijn artikelen en video’s zijn geïndexeerd in Google en deze bezoekers komen uiteindelijk dus op mijn website terecht.

Dus de meeste traffic komt via Google op mijn website terecht, en ook die komen vervolgens deels op mijn mailinglijst terecht.

En na een aantal weken nog meer tips en adviezen en video’s delen, geautomatiseerd, je hoeft er niets voor te doen, doe je ze een passende aanbieding en sluit je een deal.

En dat kan zijn een order, maar ook net zo goed een bel afspraak zijn he.

Het hoeft niet meteen een deal te zijn in euro’s, maar ook een bel afspraak.

Dat misschien bellen voor jou beter werkt bij jouw doelgroep, om een verkoop te realiseren.

Dus dit is in sneltrein hoe een online marketingstrategie eruit moet zien.

Als je op mijn website komt en je klikt in het menu op gratis, kom je ook de cursus e-mail marketing tegen. Download ook die cursus even.

Wellicht geeft dit je nog heel erg veel nieuwe inzichten van hoe je e-mail marketing binnen je bedrijf kunt toepassen.

Hiermee wil ik deze video afsluiten. Ik hoop dat je wat aan deze video hebt gehad.

Like nog even deze video en abonneer je op mijn YouTube kanaal mocht je dat nog niet hebben gedaan.

Reageer nog even hier onder en laat me weten wat je van deze video vindt en wat jouw inzichten zijn, of dat je überhaupt van deze video vindt.

Dus druk nog even op like, abonneer je op mijn YouTube-kanaal en reageer hieronder en ik zie je graag terug in de volgende video.

Tot dan!”

Bedrijven moeten zich dus onderscheiden van zijn(haar) concurrenten. Concurrentievoordeel is cruciaal. Bedrijven die geen duidelijke strategie hebben om de markt te betreden en weinig keuzes maken, hebben een lager slagingspercentage dan bedrijven die dat wel doen.

Er moet een duidelijke marketingstrategie worden gekozen om meerwaarde en onderscheidende kenmerken te creëren. In dit artikel zullen we bespreken welke marketingstrategieën er zijn en de factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij de keuze van de strategie die het meest geschikt is.

2 gedachten over “Marketingstrategie (marketing tips)”

Plaats een reactie