15 LinkedIn fouten die je moet vermijden

Fouten maken is niet erg. Dit doen we allemaal. Het online maken van fouten kan helaas wel ‘nare’ gevolgen hebben. Je bereikt met LinkedIn een groot publiek. De gevolgen zijn dus ook groot.

Iedereen neemt kennis van je fouten en ze kunnen desastreuze gevolgen hebben voor jouw positie, brand of geloofwaardigheid. Ik deel in dit artikel graag een aantal LinkedIn fouten die je zal moeten vermijden.

Fout 1

Voorkom dat je negatieve, ongenuanceerde en niet onderbouwde reacties geeft in LinkedIn groepen. Kritische reacties zijn altijd goed. Zo leer je van elkaar. Maar onderbouw je standpunt als je denkt dat je het beter weet. Anders zet je jezelf behoorlijk voor joker.

 

Fout 2

Plaats geen troep in LinkedIn groepen waar de lezers van deze groepen niets aan hebben. Deel waardevolle informatie. Geen troep! Of wil je graag als spammer bekendstaan en het risico lopen geblokt te worden?

Plaats berichten die bezoekers naar je website oplevert. Of plaats berichten die een discussie uitlokken zodat je in deze discussie je expert positie kunt tonen en claimen.

 

Fout 3

Vergeet mensen niet te bedanken voor hun reactie op jouw statusupdates of berichten in groepen. Ook bij negatief repliek! Iemand heeft gereageerd op je bericht. Vergeet niet te reageren. Of de reactie nu positief of negatief is, het is een reactie. Engagement dus.

 

Fout 4

Maak slim gebruik van de blog-functie. Kopieer en plak de eerst 3 alinea’s van je meest recente blog in een nieuw LinkedIn-blog. Sluit af met een regel als: Klik hier om verder te lezen en link deze naar het blog op je website. Zo maak je ze enthousiast en trigger je ze om te klikken.

Op je website begint namelijk je business!

 

Fout 5

Vraag je LinkedIn netwerk nooit om jouw Facebookpagina te liken. LinkedIn is een totaal ander netwerk. Bij het vragen om likes voor je Facebookpagina kan het zijn dat je erg wanhopig over komt.

 

Fout 6

Gebruik de statusupdate functionaliteit van LinkedIn niet zoals je hem gebruikt op Twitter en Facebook. Houd het zakelijk en professioneel.

 

Fout 7

Met de mobiele LinkedIn app is het ‘te’ gemakkelijk om je connecties uit te breiden. Zodra je klikt op de knop ‘+Connectie’, wordt er een standaard en onpersoonlijke uitnodiging verstuurd. De voorkeur heeft natuurlijk altijd een persoonlijk bericht in de uitnodiging.

 

Fout 8

Gebruik LinkedIn niet zonder plan of doel. Stel doelen voor jezelf op LinkedIn en werk wekelijks aan deze doelen. Wat zijn jouw doelen? Connecties vinden en uitbreiden? Wekelijks kennis delen in groepen? In de wekelijkse LinkedIn search, prospects voor een acquisitie lijst opsnorren?

 

[su_button url=”https://www.marketingschool.nl/gratis” background=”#02af02″ size=”10″ center=”yes” radius=”10″ icon=”icon: chevron-circle-down”]LinkedIn e-Book ontvangen?[/su_button]

 

Fout 9

Maak je LinkedIn profiel compleet en voorkom een onvolledig, onprofessioneel en nietszeggend profiel.

 

Fout 10

Gebruik een professionele profielfoto. Geen logo’s of cartoons. Laat een paar mooie kiekjes maken bij een professionele fotograaf. Zorg dat je gezicht duidelijk in beeld komt. Mensen willen zien wie ze voor zich hebben. Ze connecten met jou als persoon. Niet met een bedrijf. Daar zijn de bedrijfspagina’s voor.

 

Fout 11

Vergeet nooit je website en belangrijkste landingspagina’s in het profiel op te nemen. Denk eraan om de woorden “My company website” te wijzigen naar je belangrijkste keyword. Dit heeft namelijk waarde in Google.

 

Fout 12

Ga nooit je connecties spam berichten sturen. Ik hoef je vast niet uit te leggen wat de gevolgen hiervan zullen zijn.

 

Fout 13

Regelmatig worden er berichten en uitnodigingen verstuurd in de trant van: “Ik zie dat je mijn profiel hebt bekeken. Zullen we een connectie maken?”. We weten allemaal dat LinkedIn je deze Big Brother functionaliteit biedt. Maar ga je het benoemen, dan schrikt het mensen af.

 

Fout 14

Eens per dag een statusupdate plaatsen is goed om top of mind te blijven. Maar ga niet de hele dag statusupdates plaatsen. Mensen lezen het echt niet meer en het wordt al snel als irritant ervaren.

 

Fout 15

Veel mensen denken dat LinkedIn slechts is bedoeld voor mensen die een baan zoeken en om je connecties te onderhouden. Laat die gedachte los. Het onderhouden van je connecties doe je offline. Niet online. Met LinkedIn kun je andere dingen. Hierover schreef ik een gratis e-Book. Ontvang hem hier.

 

“Fouten maken is niet erg, zolang ze maar te herstellen zijn.” (Maikel Latour)

Nu ben jij aan de beurt. Heb jij nog adviezen die je wilt delen? Deel ze dan met ons in een reactie onder dit artikel.

10 gedachten over “15 LinkedIn fouten die je moet vermijden”

  1. Beste Maikel,
    Goed verhaal, duidelijk, dank. Ten aanzien van fout 6 wel de opmerking dat als je Facebook en/of Twitter ook zakelijk inzet (met bedrijfspagina en bedrijfsaccount) daarvoor natuurlijk ook dezelfde regel geldt: houd het zakelijk en professioneel, ook al zijn het andere netwerken.
    Hartelijke groet,
    Vincent Brouwer

    Beantwoorden
  2. Dag Maikel,

    T.a.v. fout 13. Je kunt een view op jouw profiel wel gebruiken om iemand uit te nodigen, maar dan zonder het specifiek te benoemen. Zelf gebruik ik wel eens een opmerking in de trant van “Dag xxx, ik ben benieuwd hoe je op mijn profiel terecht kwam. Als ik je ergens mee van dienst kan zijn dan hoor ik dat graag.”

    Daaruit volgt met enige regelmaat een inhoudelijk verhaal en een interessant contact.

    Hartelijke groet,

    Marcel de Graaf

    Beantwoorden
  3. Nr. 16: ga niet op 1 dag in 15 verschillende groepen je blog spammen. Hoe trots je ook bent op dat stukje tekst. Ik heb al 2 connecties verwijderd om die reden. Mijn grote LinkedIn irritatie 😉
    Top artikel.
    Groet,
    Esmee

    Beantwoorden
    • Dag Esmee,

      Zelf gebruik ik LinkedIn ook als onderdeel van mijn online marketing en présence. Hierbij hoort wat mij betreft ook het posten in meerdere LinkedIn-groepen. En of je dat nu ineen keer doet (geautomatiseerd), of je doet het stuk voor stuk, is mij om het even. 😉

      LinkedIn is een een krachtige traffic bron als je het juist inzet. Een andere waarde heeft LinkedIn voor mij totaal niet. Ik ben nu eenmaal iemand van extremen. 😉

      Maar jij denkt hier blijkbaar anders over. Ik ben benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt Esmee!

      Groeten,
      Maikel Latour

      Beantwoorden
      • Ik denk dat wat jij zegt, Esmee, minder irritant is geworden nu alle groepen per definitie gesloten zijn. Voorheen had ik op mijn startpagina weleens tien keer onder elkaar staan dat mijn connectie Pietje in groep X (tien verschillende) een discussie was gestart over Y, maar nu zie ik dat niet meer.

        Bedankt voor je tips, Maikel. Ik heb je e-book al, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om het te lezen. Staat op de lijst voor als het wat minder druk is!

        Hartelijke groet,
        Margreet

        Beantwoorden
  4. Beste Maikel,

    Alvast heel erg bedankt voor deze waardevolle tips!!! Ik ga ze zeker weten toepassen.
    Ik begin net op Linked In met posten. En wat ik merk is dat als ik iets post wat echt vanuit mijn Passie komt ik veel likes krijg. En soms zet ik bewust een zakelijke post en dan heb ik geen ene like. Dus merk dat je echt je passie moet volgen en dat voelen mensen.

    Echt respect heb ik voor al jouw kennis en dat je dit met ons wil delen.

    Groetjes Liesbeth

    Beantwoorden
  5. Handige tips voor het creëren van meer bezoekers naar je website. Vooral tip 4 vind ik erg handig voor mijn website. Op dit moment gebruik ik nog geen LinkedIn als social media kanaal…terwijl dit eigenlijk wel handig is. Mijn website is namelijk gericht op marketingplannen. Ik zou inderdaad gemakkelijk de eerste regels kunnen kopiëren en op linkedin plaatsen met een call to action button naar mijn blog toe. Bedankt voor de eye-opener!

    Beantwoorden
    • Ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen. LinkedIn is wat mij betreft een kanaal wat onmisbaar is voor iedere ondernemer. Niet vanwege het netwerken, maar vanwege de marketing-slagkrkacht dat het heeft.

      Groeten,
      Maikel Latour

      Beantwoorden

Plaats een reactie