Ik ga het in dit artikel hebben over content uitbreidingen. Oftewel, laserfocusgerichte content. Als je bezoekers op je website krijgt, wil je dolgraag dat dit gekwalificeerde bezoekers zijn. Je weet wel. Bezoekers die tot je doelgroep behoren.
Een voorbeeld? Komt-ie.
Als iemand op zoek is naar een cursus sla-fluisteren, dan wil ik niet dat hij of zij op mijn website terecht komt.
Hij (of zij) heeft niets op mijn website te zoeken en verpest bovendien mijn analytics en statistieken (oftewel vervuilde cijfers), die cruciaal zijn.
Maar ik wil natuurlijk wel dolgraag iemand die op mijn website komt wat wil leren over ondernemen en online marketing.
Bij een mailinglijst is dit al helemaal interessant. Want als je iets probeert te verkopen, is het handig als je mailinglijst bestaat uit subscribers die zitten te wachten op jouw product(en).
Je kunt namelijk geen biefstuk verkopen aan een vegetariër. Wel sla ;-).
Ik zag enige tijd geleden een strategie bij de jongens van UserTesting, die mijn aandacht trok. Content upgrades noemen zij het. Ik zal je uitleggen hoe het werkt.
Content upgrade
Als je een algemeen E-book op je website aanbiedt als gratis weggever (incentive), dan moet het boek iedere bezoeker aanspreken. Doet het dit niet, dan loop je de kans dat heel veel bezoekers die via een zoekmachine op jouw website terecht komen na het lezen van blog op je website, weer vertrekt en je deze nooit meer terug ziet.
Wil je dat? Nehhh ;-).
Wat zij bij UserTesting hebben gedaan is het volgende.
Onderaan enkele blogs hebben ze extra content, gerelateerd aan het onderwerp waar de bezoeker al over leest, toegevoegd in de vorm van een opt-in.
Dit betekent dat als de persoon deze extra informatie wil lezen, dan dient hij of zij een naam en e-mailadres in te vullen. Deze “Content Upgrade” is een gratis bonus die laserfocust op het exacte onderwerp waar de bezoeker op dat moment al over leest.
De kans is dus belachelijk groot dat hij (of zij) gegevens achterlaat. Want nogmaals, de persoon is al geïnteresseerd in het onderwerp. Want hij leest er namelijk al over.
Dus i.p.v. iedere bezoeker als algemeen te behandelen en een gratis E-book of rapport aan te bieden in ruil voor hun e-mailadres, gaven ze bij UserTesting extra content die uniek en specifiek was voor elke blogpost.
Ik ging het meteen testen
Enthousiast als ik was ben ik het meteen gaan onderzoeken. Uit onderzoek blijkt dat dit al veel vaker wordt gebruikt dan ik dacht. En dat is ook niet zo heel vreemd als je de statistieken bekijkt.
Dankzij deze content upgrades gaan de aanmeldingen op mailinglijsten gemiddeld van 0,4% naar 11% over een periode van 30 dagen. Dit betekent een gemiddelde toename van nieuwsbrief inschrijvingen van ruim 20%.
Hoe doe je dat
Stap 2) Maak voor die blogs extra content.
Stap 3) Plaats een opt-in formulier onderaan de blogs, waarmee de extra content geautomatiseerd wordt toegezonden.
That’s it ;-).
Wat vind je van dit artikel? En nog belangrijker, wat vind je van deze strategie? En denk jij het ook te gaan toepassen? Reageer onder dit artikel.
Reacties zijn gesloten.