Deze keer een wat kortere bijdrage van mijn hand. Maar niet over een onbelangrijk onderwerp. Komt-ie.
Het zal je vast zijn opgevallen. Bij alle cursussen die ik verkoop, staan klant beoordelingen of klant reviews. Dit doe ik met een reden. Niet zomaar dus.
Transparantie
Als je wilt verkopen aan een klant, moet de koper je vertrouwen. Dit vertrouwen moet je winnen. Mensen vertrouwen een product of dienst sneller als andere gebruikers er positief over zijn. Ja duh… 😉
Met die reden is het dus ongekend belangrijk om referenties te hebben van klanten die tevreden zijn over jouw product. Toon ook rustig zo nu en dan een referentie die je niet een negen of een tien geeft.
Dit wekt het gevoel bij de potentiële koper dat je transparant bent. Niet iedereen is namelijk 100% tevreden. Nooit! Doe dus ook niet alsof door alleen maar tienen te showen.
Ook kan je de logo’s weergeven van bedrijven die gebruik maken van jouw diensten. Maar natuurlijk ook klanten of opdrachtgevers uit het verleden.
Profielen
Houd er rekening mee dat je zoveel mogelijk beoordelingen plaatst van mensen die qua profiel belachelijk veel lijken op de profielen van de mensen aan wie je probeert te verkopen. Professor Cialdini deed ooit onderzoek en kwam tot de conclusie dat:
1). mensen zoveel mogelijk gelijken en gelijkgestemden opzoeken.
2). mensen in gelijkgestemden meer vertrouwen heeft dan in minder gelijkende personen.
Dit betekent dus dat als je jouw product vooral wilt verkopen aan vrouwelijke HR managers van 40+, dat je ook zoveel mogelijk klant beoordelingen verzamelt en bij je product toont, van vrouwelijke HR managers van 40+.
Toon vooral ook één of twee klant beoordelingen waarbij de klant eerst aangaf eerst te twijfelen of hij of zij het nou wel niet moest doen, maar uiteindelijk jouw product of dienst tóch kocht.
Het is bewezen dat het tonen van beoordelingen van mensen die eerst twijfelden, sterk helpt om twijfels van potentiële kopers meteen de kop in te drukken.
Nog een laatste opmerking. Plaats altijd een foto van de persoon bij een beoordeling als je daarover beschikt. En plaats anders een logo als je die wel hebt. Het is uit onderzoek gebleken dat video, hoe kan het ook anders, de meeste overtuigingskracht heeft.
De voorkeur heeft dus altijd, een klant die op video vertelt, wat hij(zij) van je product vindt.
Er is ook een mogelijkheid om klant beoordelingen te verzamelen en te tonen in Google. Nathan Veenstra van Letterzaken.nl schreef hierover een interessant blog.
Bedankt voor de tip Maikel.
Iets om over na te denken en vooral de manier waarop ik dit mooi kan integreren op de betreffende pagina’s van mijn website.
Dag Lodi,
Dankjewel voor je reactie. Als je nog vragen hebt over dit onderwerp, je weet me te vinden. 😉