Veel ondernemers vragen zich af, waar vind ik mijn doelgroep. Deze vraag wordt mij ook vaak gesteld op mijn maillijst met tips en adviezen. Er zijn diverse manieren om je doelgroep te vinden en te benaderen. Ik zal binnenkort eens uitleggen hoe je dit offline kunt doen. Maar in dit artikel wil ik vooral even ingaan op de o zo gemakkelijke online methode.
Twitter en Facebook zijn tegenwoordig een verlengstuk van je business. Gebruik het dus en wees niet eigenwijs! Waarom? Als jij een zzp-er of mkb-er bent en je hebt maar een klein budget of kapitaal voor advertising en marketing, dan lijkt het mij handig dat je de kansen aangrijpt waarmee je jouw doelgroep kunt bereiken en die je weinig geld zullen kosten.
Ga je mijn methode gebruiken, dan kost het je zelfs helemaal niets! Interessant of niet?
Aan de slag
Je zult je eerst moeten afvragen wie precies jouw grootste concurrenten zijn. Weet jij wie dat zijn? Nee? Onderzoek het! Vervolgens kun jij je nog afvragen welke gemeenschappelijke interesses jouw doelgroep mogelijk zou kunnen hebben.
De stappen
1). Schrijf de namen van jouw concurrentie op;
2). Zoek de twitter-accounts van vakgroepen, jouw brancheorganisaties, online vakmagazines en blogs;
2). Bezoek hun website en achterhaal daar hun Twitter-account;
3). Ga je concurrentie volgen;
4). Ga de volgers van jouw concurrentie volgen.
So thats it?
Ja bijna wel ja… Stap 4 wil ik wel graag nog wat verder toelichten. Zoals ik ooit eerder al zei is een soort van ongeschreven regel dat indien jij iemand volgt op Twitter, hij of zij jou ook gaat volgen.
Uit onderzoek blijkt dat c.a. 70% van deze door jou gevolgde personen, jou ook terug gaan volgen. Is dat even mooi!
Een groot deel jouw nieuwe volgers zijn potentiële klanten! Zij volgen immers al de concurrent. Hiervoor kunnen zij een aantal redenen hebben.
Of de concurrent is familie of vriend(in) van zijn of haar volger, of zij tweeten over zaken en onderwerpen waarin de volger geïnteresseerd is. Bingo! En die laatste categorie moeten we hebben.
Tijd voor actie
Als jij vanaf nu flink actief wordt op Twitter en je gaat dagelijks twitteren in de juiste verhoudingen (80/20 regel), dan zullen jouw nieuwe volgers ook echt trouwe volgers gaan worden en blijven zij hoogstwaarschijnlijk dus hangen.
Start vandaag nog met het delen van je kennis en expertise. Vertel over jouw nieuwe producten en diensten. Tweet af en toe een referentie van een klant waar je al wat voor hebt mogen doen in het verleden. Deel links naar artikelen op jouw weblog of website.
Lardeer jouw dagelijkse portie tweets met wat meer persoonlijkere tweets, help andere mensen op Twitter met hun problemen. En natuurlijk beantwoord jij de vragen van jouw publiek.
Op deze manier bouw je aan een publiek en bouw je aan het vertrouwen wat jouw publiek in jou als expert moet hebben.
Zelfde trucje maar dan met Facebook
Mijn Twitter-methode kun je tevens toepassen op Facebook. Kijk in het geval bij Facebook vooral naar de website’s van de concurrent die een Facebook-like-widget hebben.
Mocht je niet weten wat dit betekent, zie deze afbeelding. Het ziet er ongeveer zo uit als op de afbeelding. Nu herken je het vast.
Je ziet op de Facebook-like-widget wie de website of pagina van jouw concurrent leuk vinden. Zij hebben immers een like geplaatst. Dit betekent dat deze mensen met enige regelmaat informatie en Facebook-posts langs zien komen op hun Facebook-timeline.
Van iedereen die heeft geliked, verschijnt in de widget de profielfoto van deze persoon. Klik nu één voor één op de profielfoto’s en nodig deze mensen uit om vrienden met je te worden op Facebook. Doe dit niet te vaak per dag.
Facebook heeft de regel dat je alleen vriendschapsverzoeken mag sturen naar mensen die jij ook echt kent.
Doe het dus met mate. Beperk je a.u.b. tot c.a. 5 uitnodigingen per dag en bouw hiermee (geduldig) je vriendenlijst uit. Neem hier de tijd voor en wordt niet spammerig of opdringerig.
Indien de website van jouw concurrent geen Facebook-like-widget bevat, dan breng je gewoon een bezoekje aan de Facebook bedrijfspagina van je concurrent. Ook daar kun je de geïnteresseerden vinden doordat zij ooit op ‘vind ik leuk’ hebben geklikt.
Uitnodigingen de deur uit
Verstuur nadat je enige weken vrienden bent met deze nieuwe personen, vanuit jouw Facebook bedrijfspagina, een uitnodiging om jouw Facebook-pagina leuk te vinden.
Hoe meer mensen jouw pagina liken, des te meer mensen zien jouw content langskomen op hun timeline. je adverteert nu dus gratis en volledig onder de neus van je doelgroep. Goedkoper kan het niet, gemakkelijker ook niet.
Als je er voor zorgt dat je uitsluitend leuke en nuttige informatie op je pagina deelt, dan ben je wederom flink aan het zaaien voor jouw business.
Hiermee bouw je weer verder aan je expert status. Help mensen, beantwoord hun vragen en los hun problemen op. Je creëert hierdoor fans en ambassadeurs. Deze ambassadeurs, brengen jou vervolgens weer nieuwe klanten. Zorg er dus altijd voor dat de cirkel rond blijft!
Heb jij nog vragen over dit artikel of heb jij nog tips voor mijn community? Durf je ze te delen met anderen? Reageer dan onder dit artikel.
Op naar succes!
Goed verwoord verhaal, Maikel!
Op zich zijn de strategieën mij wel bekend en toch is het zeer waardevol om ‘de bekende weg’ nog een keertje stap voor stap uitgestippeld te krijgen. In deze tijd waarin de mogelijkheden om jezelf te laten zien echt eindeloos zijn is er zeker een grote behoefte aan richting en focus. Vooral het volgen van je concurrent is een goede tip omdat ik dan altijd het gevoel krijg dat ik het minder goed doe dan hem of haar. Pure bullshit natuurlijk want als je niet kijkt naar wat er in de realiteit speelt dan mis je het meest belangrijke wat er is; het moment waarop kansen zich laten zien!
Suc6 en bedankt voor je blog
Dag Frank!
Heel erg graag gedaan natuurlijk. Jij bedankt voor jouw inhoudelijke reactie en input. Top!
Groeten,
Maikel Latour
Wat een goede insteek… in mijn geval is het heel moeilijk om mijn doelgroep te bepalen, aangezien ik zeer eigenzinnig design maak. Maar zo kan ik wel in contact komen met mensen die daar kennelijk van houden! Dank je wel voor deze super slimme tip.
Dag Louise,
Graag gedaan en jij natuurlijk bedankt voor jouw reactie. Misschien helpt deze tip je nog wat verder. Jij kunt je afvragen waarin jouw doelgroep nog meer is geïnteresseerd. Lezen zij bepaalde bladen? Hebben zij een voorkeur voor een bepaalde soort kunst of design? Zijn er winkels te verzinnen die een soortgelijk design verkopen?
Zoek dit soort zaken uit en onderzoek of je hun kunt vinden op de diverse sociale media kanalen. Ga hun volgers vervolgens volgen. Ook kun jij je afvragen of er designbeurzen zijn waar je eens naar toe kunt gaan. Of met een eigen stand, maar om het te proberen kun je natuurlijk ook gewoon eens naar de deze beurs als bezoeker. Neem een map met afbeeldingen mee of folders.
Ik hoop dat je hier weer mee verder komt.
Groeten,
Maikel Latour
PS: Vergeet de concurrentie niet op te zoeken op de sociale media. Hun volgers zijn namelijk geïnteresseerd in hun berichten. Dus waarschijnlijk straks ook in die van jou!
Ik vind het artikel wel erg positief geschreven. Al die dingen die noemt heb ik weleens gedaan en halen niet zomaar nieuwe business binnen.
Tegenwoordig volgt zeker geen 70% terug. Het is eerder 20%.
Wat mij opvalt is dat linkedin nu het platform is. Het aantal likes op post stijgt enorm%
Dag Harold,
Dank voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt. Ik hoor dit wel vaker. Maar deze mensen veranderen van mening op het moment dat ze nog eens gaan kijken naar het onderstaande.
1). Hoe scherp en diep heb jij je doelgroep gespecificeerd?
2). Zijn de mensen die jij volgt wel mensen die behoren tot jouw doelgroep?
3). Is de content die je deelt waardevol vol je doelgroep? Is dit niet zo dan volgen ze je niet terug. Of je ze gaan je snel weer ontvolgen.
Kijk nog eens naar je doelgroep. Hoe specifiek heb je hem gedefinieerd Harold?
Groeten,
Maikel Latour
Ik ga mee in de uitspraak van Harold. Bij mij @xenonis volgt niet eens 10% terug. Dat ondanks een specifieke doelgroep (horecabedrijven) en tweets die zeker van toepassing op deze doelgroep zijn.
Kijk naar wat je deelt. Is het waarde? Mogelijk voor jou. Maar het moet waardevol zijn voor je doelgroep John-Pierre. Kijk hier dus nogmaals goed naar. Heb je nog vragen, stel ze me gerust.
Groeten,
Maikel Latour
1. Mijn doelgroepen zijn begeleiders, ergothepeuten en logopedisten
2. Deze mensen volg ik dikwijls alsook de zorginstelling waar deze mensen werken en die mensen die zij weer volgen.
3. Ze volgen je niet terug obv je content maar obv je profiel omschrijving, want ze kennen je nog niet.
als ik social media in mijn profiel zet gaan de volgende dag allerlei social media experts en marketing mensen mij volgen.
je kan met de content die in je profiel staat dus bepalen welke mensen je wilt aantrekken.
echter het zoeken op keywords in profielen wordt alleen gedaan door gevorderden en laat nou net mijn doelgroep dat niet te zijn met sm.
1). Prima maar kan kleiner. Hoe kleiner jij je doelgroep maakt, hoe goedkoper en gemakkelijk je marketing wordt en je de klant vindt.
2). Je moet je afvragen of je de content deelt die hen interesseert en triggert. Als je geen waarde deelt, zijn ze snel weer weg of gaan ze je niet eens volgen.
3). Onzin natuurlijk en slechts een aanname. Uit onderzoek blijkt dat 86% van de mensen eerst kijken naar het profiel, en dan doorklikken naar de verzonden tweets. Ik geloof dat het 60% was wat de eerste 3 tweets teruglezen. En dan al dan niet overgaan tot volgen. 23% leest de 7 laatste tweets.
Ik hoop dat je hier nog iets mee kunt doen.
Groeten,
Maikel Latour
Mijn mening is dan ook dat je twitter moet gebruiken om te praten met elkaar en je kennis moet delen op linkedin
Hoi Maikel,
Leuk stuk, interessant en in de praktijk zeker toepasbaar. Kun je nog even een tipje van de sluier oplichten over de 80/20 regel voor Twitteren? Deze is mij niet bekend
Dag Esther,
Dank voor je reactie. Bij de 80/20 regel moet je er van uit gaan dat je in maximaal 20% van de content dat je overal deelt, je iets probeert te verkopen. De overige 80% moet vooral informatie bevatten waar jouw doelgroep waarde aan hecht. Wees educatief en voorzie de mensen van zoveel mogelijk nuttige informatie. Verkopen komt daarna pas.
Persoonlijk vind ik de 20% nog aan de hoge kant. Maar dat is mijn persoonlijke mening. 😉
Groeten,
Maikel Latour
Hallo Maikel,
Bedankt voor deze goede tips!
Ik heb nog wel een vraagje over vriendjes zoeken bij de concurrent. Verstuur je hen een vriendverzoek met je privé-account? Die heeft in mijn geval niet direct wat te maken met het bedrijf waarvoor ik een Facebookpagina gestart ben (ik ben in loondienst) en ik zou dit graag ook gescheiden houden. Vanuit de bedrijfspagina kan je geen vrienden toevoegen. Hoe los ik dit op?
Groet,
Dorine
Mijn inziens direct stoppen met je privé account. Besteed je tijd online nuttig. (online marketing)
Je mag gerust op een zakelijk account zo nu en dan wat privé zaken, stellingen of meningen delen. Hiermee ontdekt de doelgroep de mens achter de onderneming.
Dit is noodzakelijk voor het opbouwen van een band met je achterban.
Groeten,
Maikel Latour
Hoi Maikel,
Het terugvolg-principe op Twitter ken ik, maar eerlijk gezegd ben ik er geen voorstander van. Ik kies er voor om zelf te bepalen wie ik volg en die tweets ook daadwerkelijk zoveel mogelijk te lezen. Ik heb zelf ook liefst dat mensen mij volgen vanwege de waardevolle informatie die ik deel en niet omdat ik hen volg. Terugvolgen is in mijn optiek een wassen neus, omdat mensen die je volgen omdat je hen volgt, naar alle waarschijnlijkheid niet echt je tweets lezen.
Mensen die meer dan 500 accounts volgen kunnen die tweets onmogelijk allemaal lezen. Hoe meer ze volgen, hoe minder interessant ik het vind eerlijk gezegd. Voor mij gaat sowieso altijd kwaliteit boven kwantiteit. En ik ben niet ontevreden over wat me dat nu oplevert. Gemiddeld 1 volger per dag er bij vind ik voldoende, zolang deze volger dat ook maar doet omdat ik content plaats die hij of zij waardevol vindt.
Ben benieuwd naar jouw visie op mijn insteek 🙂
Groeten, Nathan
Dag Nathan,
Allereerst dank voor je reactie en kritische noot.
Ik heb het in dit artikel niet over zomaar mensen of twitteraars (tweeps) volgen.
Zoals ik bij punt vier onder “De stappen” al aangeef, ga je de volgers van jouw concurrentie volgen. Dit zijn deels mensen die behoren tot jouw doelgroep. Zij volgen de concurrentie en lijken dus geïnteresseerd in wat er wordt geschreven of gedeeld.
Natuurlijk is niet iedere volger een waardevolle volger. Daar ontkom je niet aan. Hier kom je pas achter naar verloop van tijd. 😉
Volg in ieder geval de volgers van je concurrentie of branchegroepen. Dit zijn de volgers die behoren tot jouw doelgroep. Of je ze voldoende weet te triggeren, zegt vaker iets over ons als ondernemer, dan over de volger.
Of de ondernemer doet iets niet goed, of de volger is er nog niet klaar voor.
Ik hoop dat ik mijn ervaring en kijk hierop heb kunnen overbrengen Nathan. 😉
Groeten,
Maikel Latour
Ik snap wat je zegt en dat had ik uit je artikel ook wel begrepen. Punt is echter dat ik mensen/accounts die zoveel mensen ‘volgen’ niet heel erg serieus neem. Voor grote bedrijven is dat anders, die moeten dat i.v.m. klantenservice via privéberichten wel doen, maar voor personen of kleine bedrijven (zeker zp’ers) wekt het bij mij een zeker wantrouwen. Waarom volgt iemand net zoveel mensen als hem of haar volgen, of soms zelfs meer? Zijn dat dan wel “echte” volgers of is het allemaal puur uit fatsoen?
Het gaat mij erom dat ze mijn berichten lezen en er ook wat aan hebben. Als ik ze ga volgen om ze maar te laten terugvolgen, staat mijn lijst ook zo vol. Maar ontvolg ik ze weer, omdat ik hun berichten niet lees, is de kans groot dat zij mij ook ontvolgen. En dat was nu net niet de insteek van het verhaal. 😉
Dag Nathan,
Wederom dank voor het reageren.
Het klopt wat je zegt. Echter hangt dit af van jouw insteek van het volgen.
Volgen om meer followers te krijgen is een methode om jouw boodschappen/tweets/berichten onder een groter publiek onder de aandacht te brengen.
Ik zie het zo:
Stel jij volgt deze week 100 nieuwe mensen. C.a. 60% gaat jou terugvolgen. Vanaf dat moment zien deze mensen jouw berichten en content langskomen.
Als een groot deel hiervan blijft hangen als volger en zij klikken geregeld door naar jouw content en website, dan is jouw missie voor wat dat betreft geslaagd.
Ik zie het als een multiplyer voor jouw marketing. De kans is groot dat jij deze nieuwe volgers anders niet had bereikt via jouw andere kanalen.
Uiteindelijk ontvolg je na verloop van tijd deze nieuwe volgers. Vanaf dan kun je meten of je volgers blijven hangen of niet.
Voor wat betreft het lezen van hun berichten en de max van 500 tweeps, daar kan ik mij helemaal in vinden.
Juist daarom is het indelen van volgers in lijsten een uitkomst.
Natuurlijk gaat het beheren van je twitteraccount als marketingkanaal verder dan dit.
Groeten,
Maikel Latour