Omzet genereren met e-mailmarketing is geen ruimtewetenschap, dus begin vandaag! Dat e-mailmarketing niet meer van deze tijd is, is een regelmatig gehoorde misvatting. Sterker nog, dit oudste online communicatiemiddel is juist het belangrijkste gereedschap om contact te houden met je klant.
Verreweg de meeste online omzet, direct en indirect, wordt door ondernemingen binnengehaald via hun nieuwsbrief of e-zine. Over het succesvol inzetten van e-mailmarketing zijn honderden tips terug te vinden. In feite zijn dat er zoveel dat dat je wellicht niet weet waar je moet beginnen.
Vaak gaan die tips over de kleinste details die bijdragen aan een betere conversie. Dat is ook belangrijk, maar begin bij het begin!
Het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Wanneer je deze drie stappen volgt kun je vandaag nog starten:
1. Zoek een verzendhuis
Een nieuwsbrief verstuur je niet vanuit je eigen e-mailprogramma. Er zijn diverse (betaalbare) oplossingen waarmee je nieuwsbrieven kunt maken en versturen. Het voordeel is dat je de kans verkleint dat je als spammer wordt gezien.
Plus dat er statistieken aanwezig zijn én dat je op heel eenvoudige wijze zelf je nieuwsbrieven kunt opmaken.
Ik heb zelf erg goede ervaringen met het Nederlandse Autorespond, maar ook Mailchimp en YMLP zijn partijen die deze dienst uitstekend leveren.
2. Bepaal je nieuwsbrieftype en verzendfrequentie
Er zijn grofweg twee soorten nieuwsbrieven die door bedrijven verzonden worden: commerciële en informatieve.
De eerste wordt voornamelijk gebruikt in de consumentenmarkt en is veelal rechtstreeks en alleen gericht op de verkoop van producten. Denk hierbij aan de e-mailings van webwinkels.
Ook de informatieve variant heeft uiteraard een onderliggend commercieel doel, het vertrekpunt is echter anders. De inhoud moet de moeite waard zijn voor de ontvanger (educatief, inspirerend) waarmee je als afzender autoriteit opbouwt (en de conversie daarna vanzelf volgt).
Kies welk van de twee varianten het beste bij je past en hoe vaak je de nieuwsbrief gaat versturen. Minimaal 1x per maand, maximaal 1x per week is de vuistregel, continuïteit is essentieel.
Ga je voor het eerst met dit onderwerp aan de slag? Maak het jezelf niet te moeilijk en kies voor één keer per maand.
3. De inhoud is het allerbelangrijkste
Om succes te behalen met je nieuwsbrief is het natuurlijk de bedoeling dat wat je te melden hebt, enorm gewaardeerd wordt door je ontvanger. Schrijf daarom ook voor die ontvanger!
Je bent niet bezig je boodschap te pushen, maar deelt oprecht informatie met mensen die geïnteresseerd zijn in je vakkennis, hulp, dienst of product.
Spreek de ontvanger waar mogelijk persoonlijk aan en je zorgt daarmee dat je top of mind bij ze wordt. Verder is het van groot belang dat je niet teveel over de bühne gooit.
We hebben nogal de neiging veel te veel te willen delen, met als gevolg dat vaak de belangrijkste informatie te weinig focus krijgt. Er is niks mis met een nieuwsbrief met één artikel.
Wanneer je bovenstaande zaken hebt uitgezocht en besloten kun je starten! Maak een planning (van tenminste drie nieuwsbrieven) en bedenk waar je iets over wilt schrijven. En daarna gewoon beginnen.
Misschien gaat het de eerste keer nog niet zo makkelijk, maar wanneer je éénmaal bezig bent leer je snel de kneepjes van het vak. Dan kun je je altijd nog in die honderden tips gaan verdiepen om de dingen te verbeteren. Wat kan je gebeuren?
Nog niet mee begonnen omdat ik nogal ben afgeschrikt over alle regels mbt email marketting. Basis: “Je mag niet zo maar idereen die je wilt een mail sturen’…. nog niet echt in verdiept, maar als ik dit niet was tegengekomen, dan had ik mijn eerste nieuwsbrief er al uit gedaan….
sorry voor de typoos…