In dit artikel geef ik een aantal voorbeelden van effectieve manieren om jouw maillijst te laten groeien. De hoeveelheid inschrijvingen is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit en gewildheid van jouw weggever.
De weggever is overigens een cadeau (incentive) dat iemand ontvangt nadat hij of zij z’n e-mailadres en naam op jouw website heeft achtergelaten.
1). Je mailprogramma is een strategische keuze
Kies je mailprogramma strategisch. Aweber, MailChimp, of Ymlp en Autorespond, zijn alle mailprogramma’s waarmee je erg gemakkelijk jouw achterban een nieuwsbrief kunt sturen. Je kunt in deze mailprogramma’s al jouw mailberichten van tevoren inplannen en met een gewenste frequentie versturen.
Vaak kom ik bij mijn cliënten het probleem tegen dat de ondernemer graag kiest voor het goedkoopste mailprogramma. Mijn inziens is het niet slim om de keuze van een mailprogramma van de prijs af te laten hangen. Ik zal je uitleggen waarom ik er zo over denk.
Je bent keihard aan het werk geweest en hebt eindelijk de eerste 500 inschrijvingen op je maillijst binnen. Hulde! Mooie mijlpaal en op naar de 1000 inschrijvingen.
Je merkt dat je wat in functionaliteit begint te missen in je huidige mailprogramma, of je bent ontevreden over de snelheid waarmee jouw mailprogramma de nieuwsbrieven verzend.
Nu wil jij dolgraag overstappen naar een van de andere opties. Prima! Maar nu komt het. Je kunt niet zomaar iedereen 1 op 1 overzetten naar jouw nieuwe mailprogramma en zult de mensen dus opnieuw een verzoek moeten sturen om hun inschrijving op jouw maillijst te bevestigen.
Uit onderzoek, maar ook uit eigen ervaring blijkt dat slechts ca. 50% zich opnieuw zal inschrijven op jouw maillijst. Een gemakkelijk rekensommetje vertelt jou dan: 500-250=250. Lekker dan! Je bent in 1 klap de helft van je achterban kwijt!
Je kunt alleen jezelf hiervan de schuld geven. Jij kiest er voor om liever 5 euro per maand uit te geven dan 19 euro per maand.
Conclusie
De conclusie is dus dat je vooraf goed moet onderzoeken welk mailprogramma je wilt gaan gebruiken voor het binden en opbouwen van je achterban.
Op het moment dat jij denkt aan uitbreiding en door de groei gedwongen wordt om te verhuizen naar een ander mailprogramma, dan kan het maar zo gebeuren dat je door jouw gierigheid – wat overigens een van de meest voorkomende redenen is waarom een onderneming niet groeit – het grootste deel van je achterban kwijtraakt. Daar heb je dan zo hard voor gewerkt!
De keuze moet niet afhangen van geld. Het zou moeten afhangen van jouw strategie, the big picture en je doelstellingen. Even nadenken dus voordat je op je portemonnee gaat zitten bij het kiezen van jouw mailprogramma. Mijn ervaringen zijn uitstekend met het mailprogramma Aweber.
Het enige minpunt dat ik kan vinden is het feit dat de website soms enigszins traag reageert. Het verzenden van de nieuwsbrieven verloopt overigens vlekkeloos en exact op tijd.
2. Laat de weggever alleen iets nuttigs zijn
Zorg altijd voor een geweldige (gratis) weggever op je website. Uiteraard moet de weggever overduidelijk aanwezig zijn en direct in het oog springen bij de bezoekers van jouw website. Bekijk de afbeelding voor een voorbeeld.
Laat de opt-in mogelijkheid (het inschrijfformulier) op verschillende plaatsen op je website terugkomen. Er is onderzocht welke plaatsen op een website het hoogst aantal inschrijvingen krijgen.
Dit zijn:
- Direct rechts bovenin
- Onder ieder artikel op je blog
- In de footer van je website
- In een popup venster
Bij het lezen van de laatste optie: ‘in een popup venster’, krijg je vast de kriebels. Dat snap ik. Pop-ups zijn mega irritant. Ik ben het helemaal met je eens. Toch is dit wereldwijd de plaats met de meeste inschrijvingen. Ook bij mij scoort de opt-in in het pop-up venster het best van allemaal.
Ondanks jouw gevoel, adviseer ik je dus om het gewoon te doen. Je kunt hem altijd nog uitschakelen toch? Desnoods zet je er een interval op zoals ik dat heb gedaan. Eens in de 9 dagen krijgt de bezoeker van mijn website de popup te zien. Zo blijft de irritatie zo laag mogelijk.
Geef ook duidelijk aan dat de inschrijvers vervolgens wekelijks, tweewekelijks of maandelijks tips of adviezen van je zullen ontvangen. Deze tips en adviezen vormen dan jouw nieuwsbrief. In de eerste follow-up ontvangt de inschrijver overigens jouw gratis weggever.
Geef je meer dan één cadeau (incentive) weg? Zorg dan dat de tweede incentive een paar weken later middels een latere follow-up wordt verzonden. Dit is een extra motivatie voor jouw inschrijvers om nog wat langer op jouw nieuwsbrief ingeschreven te blijven.
3). De weggever verspreiden op alle kanalen
Zorg ervoor dat je op zoveel mogelijk kanalen vertelt over de gratis weggever.
Dit kan je bijvoorbeeld doen op Facebook door gebruik te maken van een slimme afbeelding. Zoals je op deze afbeelding kunt zien, heb ik gebruik gemaakt van een felle en opvallende kleur. Ook wijs ik met een pijl naar de link (URL) waar de geïnteresseerden op moeten klikken om zich in te kunnen schrijven.
Ook maakte ik de afbeelding ‘vast aan de bovenkant’. Zo ziet iedere bezoeker van mijn Facebook-pagina altijd eerst de afbeelding met link, voordat ze naar beneden scrollen om de overige posts of berichten te lezen.
- Laat het opvallen
- Maak het gemakkelijk
Ik plaatste onlangs nog met 3 muisklikken, een bericht in 38 LinkedIn groepen. Ik plaatste het bericht vlak voor de feestdagen met de titel: Een cadeau voor jou als groepslid. Hoppa, ik kreeg c.a. 60 extra aanmeldingen per dag. Deze tornado aan inschrijvingen bleef ongeveer anderhalve week voortduren.
Ook hier geldt natuurlijk dat je wel echt iets waardevols weg moet geven. Het gaat er dus niet om wat jij waardevol vindt, maar wat jouw doelgroep waardevol vindt.
Gebruik deze Facebook techniek ook op Twitter. Onderzoek wijst uit dat berichten met een afbeelding vaker worden ge-retweet dan tweets zonder een afbeelding. Maak hier dan ook slim gebruik van.
Creëer een leuke afbeelding voor Twitter zoals ik dat heb gedaan voor Facebook. Vertel in je tweet wat je weggeeft en vraag altijd om een retweet. (AUB RT:)
Ga bloggen en zorg dat je onder en naast ieder artikel de mogelijkheid biedt om in te schrijven op de maillijst/nieuwsbrief. Als je vervolgens een goede gratis weggever op je website hebt staan, zullen mensen zich daarvoor inschrijven en kan je op die manier de bezoekers aan je binden.
Ze krijgen immers iedere week of maand een interessante mail van je met tips of adviezen.
Zij worden dus wekelijks aan jou herinnerd. Het is dan slechts nog wachten op het moment dat zij een probleem hebben dat zij zelf niet op kunnen lossen, waar jij de oplossing wel voor hebt.
4). Waardevolle video’s, webinars of interviews
Heb jij wat meer lef? Maak nuttige video’s waarin je mensen voorziet van tips tips en adviezen, maak mp3 opnames, geef webinars, geef interviews via Google Hangouts enzovoorts. Doe dit gratis en laat mensen zich hiervoor aanmelden middels het invullen van hun naam en e-mailadres.
Neem de hangouts geregeld ook op. Waarom? Je kunt ze vervolgens bundelen en op een later moment weer aanbieden als nieuw cadeau of weggever (incentive).
De mogelijkheden zijn eindeloos zoals je ziet. Zolang jij voor ogen houdt wat jouw doelgroep leuk of interessant vindt, zal jouw maillijst dagelijks groeien. Denk niet aan jezelf. Denk aan je doelgroep!
Nu ben jij aan de beurt!
Wat zijn de manieren waarop jij jouw inschrijvingen binnenharkt? Of ben je nog niet begonnen met het verzamelen van mailadressen? In dat geval hoor ik graag van jou ‘waarom niet‘. Reageer in beide gevallen onder het bericht.
Op naar succes!
Ik werk nu met Weebly om de eenvoudige reden dat ik heb betaald voor een dure WordPress website waarbij ik de programmeur nodig had voor elke wijziging. Dat werkt natuurlijk. Ik heb geen verstand van html en wil het zelf kunnen doen. Door jouw blogs heb ik een account aangemaakt bij WordPress en dus uitzoeken hoe dat werkt. Laposta ben ik begonnen ook om de reden dat het makkelijk is. Op de lange termijn misschien niet handig om de redenen die jij noemt. Ik zal dat uitzoeken. Dank voor de tips. Nog zoveel te verbeteren. Zoveel. Gr. SAMIRA AHALE
Samira,
Wat je wellicht nog beter kunt doen is niet een online forum maar een website gebouwd op WordPress. Dan heb je namelijk direct je blog EN website met elkaar verweven. Dit is gunstiger voor de bezoeker omdat hij of zij dan niet extern naar een andere pagina wordt gelinkt. Zo blijft een bezoeker dus langer op jouw website hangen en beperk je het aantal vertrekkende bezoekers. Tevens heeft dit zo zijn positieve uitwerking in Google.
Google geeft tegenwoordig meer prioriteit aan websites waarop activiteit plaatsvind. Een WordPress website is vaak goedkoop te regelen. Je kunt tevens zelf alles bijhouden wijzigen.
Hier zou je dus nog even over na kunnen denken. Het is een idee. 😉
Groeten,
Maikel Latour
Hoi Maikel,
Dank voor je nuttige tips. Waar ik door getriggerd werd in je verhaal is dat je met 3 muisklikken je bericht in verschillende Linkedin groepen plaatst. Zou je me willen vertellen hoe je dat doet? Tot nu toe deed ik het handmatig in elke groep maar dat kost veel tijd. Begrijp dus dat dat makkelijker moet kunnen!
Alvast bedankt.
Karin
Dag Karin,
Het is erg gemakkelijk. Heb je een WordPress website? Laten we met die vraag beginnen.
Groeten,
Maikel Latour
Ha Micheal, ik heb een wordpress site en wil het antwoord ook graag weten. En ik heb mijn weggever overal rechtsboven staan. Ook op de pagina van de blogs. Zou jij daar liever de optin onderaan zetten? Alvast dank Eline