Heb jij een conversie website? Heel veel ondernemers niet in ieder geval. Zo mogelijk ook jouw concurrent.
Ik krijg regelmatig buikpijn. Niet na een zak M&M’s van 440 gram, maar van websites die ik zo nu en dan tegenkom.
Ik denk dan, is dit een conversie website? Of is deze website een dood paard? Oftewel: geen conversie?
Veel ondernemers zijn op dit gebied nog onwetend. Daar kunnen zij niets aan doen. Maar hierdoor kijken ze naar heel veel andere onwetende ondernemers, die zich hebben laten misleiden door geweldige webdesigners of full-service reclamebureaus.
Juist dát is de reden van dit artikel. Ik wil je behoeden voor het maken van een fout. Voor het bouwen van een website ga je naar een marketing of conversie specialist. Je gaat natuurlijk voor het échte werk!
Jij wilt niet zomaar een website. Jij wilt een echte conversie website. Oftewel, een website dat keihard is ingericht voor conversie. 😉
Een goede website is namelijk geen giswerk. Het is meten, weten, testen en nog 100 keer meten. Gelukkig is er al heel veel bekend over conversie het bouwen van een website.
Er is al ontzettend veel onderzocht en bekend over het menselijk brein. Hierdoor zijn een aantal automatismen bekend, die gretig aftrek vinden op elke website.
Noem het automatismen, noem het basisprincipes. Geef het de naam die je wilt. Maar een ding is duidelijk. Als je wilt dat je website converteert (conversie website) naar orders of inschrijvingen voor je nieuwsbrief, dan moet je website minimaal aan onderstaande punten voldoen.
Plaats het logo linksboven op je website, boven je eventuele menubalk. Zorg er ook voor dat deze clickable is en de bezoeker altijd naar je beginpagina leidt.
2). Stock foto’s
Potdomme. Wat zijn er nog veel websites volgepropt met van die Amerikaanse. Dat je ze hier en daar in een blog langs laat komen, geen probleem. Maar please. Laat een professionele fotograaf langskomen voor de fotografie op je website.
3). Boven de vouw
Laat de bezoeker niet onnodig scrollen. Plaats het aller belangrijkste meteen boven de vouw. Laat het belangrijkste meteen in beeld springen bij een bezoek aan je pagina.
4). Geen leesbrillen-werk
Gebruik minimaal een lettertype met een lettergrootte van 16pt.
5). Waarom jij / USP
Geloof me. Je bent echt niet de enige in je markt. En als jij hetzelfde aanbiedt als de concurrent, weet een bezoeker niet voor wie hij of zij moet kiezen. Help de bezoeker een keuze te maken door te vertellen wat jou, of jouw product uniek en geloofwaardig maakt.
6). Conversie killer
Een slideshow of bewegende afbeeldingen zijn regelrechte conversie killers. Het trekt de aandacht op de verkeerde manier. Beter gezegd, het trekt de aandacht weg van waar het eigen om gaat. Gebruik een bewegende of wisselende afbeelding alleen als je wilt dat daar op wordt geklikt. Al dat andere, kill it.
7). CTA-button
Plaats rechtsboven altijd een CTA-button dat de bezoeker naar een contactpagina of de subscribe pagina voor je nieuwsbrief brengt.
8). Regellengte
Gebruik op verkooppagina’s niet meer dan 66 leestekens per regel. Oja, een spatie is ook een leesteken. 😉
9). Vertel direct wat je doet
Als een bezoeker op je website komt, is het zaak dat het meteen boven de vouw vertelt wat je doet of waar de website over gaat.
10). Elke pagina een call-to-action
Als je gebruik maakt van een menubalk op je website, zorg er dan wel voor dat iedere pagina een eigen CTA-button heeft. Dit om te voorkomen dat mensen gaan klikken op diverse links in het menu, en uiteindelijk niet jouw gewenste conversiedoel haalt.
Bedankt voor het lezen van dit blog. Wil je mij helpen door hem te delen met je vrienden en volgers op social media? Super bedankt!
Lekker concreet! Merci!