In dit blog deel ik graag de wat mij betreft meest belangrijke social media marketing principes. Het zijn een aantal basisregels. Ze lijken heel logisch, maar als ik naar de gedragingen en content van de gemiddelde ondernemer op social media kijk, valt er nog een hoop te veranderen.
1). De share factor
De kracht van social media zit hem in de snelheid waarmee content wordt gedeeld. Het is mogelijk om met 2-muisklikken duizenden tot miljoenen mensen te bereiken. Socialmediamarketing is dus een geweldig sterk instrument om je content snel te verspreiden. Zorg er dus altijd voor dat je content deelbaar is.
Denk vanuit de gedachte dat alles wat jij publiceert, anderen reden moet geven om te delen met hun netwerk en volgers. Hoe hoger de waarde van je content, hoe groter de kans dat je content door anderen wordt verspreid. Hoe groter de relevantie van je content, hoe sterker de waarde door je doelgroep wordt ervaren, hoe meer shares dus op social media.
2). Stop met verkopen
Content die snel wordt gedeeld is educatieve content. Mensen houden van content die hun problemen oplost. Al dan niet gedeeltelijk. Help mensen, entertain ze. Stop met verkopen! In plaats daarvan is het verstandiger om je kennis te delen. Leer hen bijvoorbeeld wat ze nodig hebben en verkoop hen vervolgens de ‘hoe.’
Mensen laten zich vandaag de dag niet meer zo snel iets verkopen. Het gaat om langetermijnrelaties en vertrouwen (lead nurturing).
Dit realiseer je onder andere met e-mailmarketing. Je inspanningen op social media zullen dus altijd als doel moeten hebben om mensen naar je website te trekken en vanuit daar op je mailinglijst te krijgen.
Aldaar bind je ze zo lang mogelijk aan je bedrijf tot ze klaar zijn om van je te kopen (pull marketing). Voorkom dus vooral de commerciële berichten als: “Koop dit, koop dat” of “Vandaag in de aanbieding.” Trek ze naar je website. Verkopen doe je aan de achterzijde van je marketing funnel. Niet aan de voorzijde.
Als je wilt verkopen, moet je ervoor zorgen dat mensen je leren kennen, bij je blijven en als de tijd daar is, doe je ze een aanbieding om je product of dienst te kopen. Dat is de meest effectieve methode.
Dit gehele proces is een combinatie van pull marketing en lead nurturing. Hoewel pull marketing een oude term is, is het wel de basis. Laten we vanaf nu de combinatie pull marketing en lead nurturing ‘pull marketing 3.0’ noemen.
Je creëert en verspreidt content die de doelgroep helpt of geweldig vindt en bindt ze zo lang mogelijk met nóg meer content. Tot aan het moment dat ze het gevoel hebben je te kennen, je waarderen en het gevoel hebben dat ze je kunnen vertrouwen.
3). Maak je doelgroep zo klein mogelijk
Hoe kleiner jij jouw doelgroep maakt, des te gemakkelijker het is om waardevolle content voor hen te creëren. Maar het vinden van je doelgroep wordt hierdoor natuurlijk ook gemakkelijker. Wil je de aandacht voor je content een extra boost geven?
Plaats een advertentie van een paar euro op Facebook en target ook de vrienden van de vrienden met mogelijk een gedeelde interesse. In het artikel Doelgroep bepalen en beschrijven leer ik je hoe je in 4 stappen je doelgroep kunt bepalen en verkleinen.
4). Denk als een uitgever
Je doelgroep ontdekt tegenwoordig via Google welke informatie jij als specialist publiceert en welke oplossingen jij hen biedt. De dagen van het verzenden van e-mails met een speciale aanbieding of een brochure in de brievenbus alleen zijn snel aan het verdwijnen.
Publiceer regelmatig hulpbronnen zoals E-books, blogs, podcasts, video tutorials enzovoorts. Denk in content. Alles wat waarde heeft en wat het probleem van je doelgroep deels of volledig oplost, is waardevol.
Niemand gaat het online nog winnen zonder het produceren van content. Neem het dus bloedserieus. Vertel over je kunnen, je producten, je diensten, klant casussen en alle aan jouw expertise gerelateerde zaken, in video, afbeeldingen en/of in tekst.
5). Automation
Het is onmogelijk om al je socialmediakanalen, de hierbij horende volgers, vrienden en contacten te onderhouden in een paar minuten per dag. Als je het goed doet komen gesprekken met je doelgroep op gang. Men reageert op je berichten en stelt vragen. Op dit alles reageer je handmatig, maar al het andere automatiseer je.
In het artikel Marketingmachine in 4 stappen leer ik je hoe je je eigen geautomatiseerde marketingmachine maakt.
1 gedachte over “5 social media marketingprincipes”