Is een Facebook-bedrijfspagina nog de moeite waard in 2023?

Facebook bedrijfspagina’s. Bestaan die nog? Zeker! Facebook überhaupt? Het onbetwiste centrum van sociale media. Althans, ooit. Er is ondertussen een hoop veranderd.

Facebook was ooit een plek waar berichten van vrienden, familie, klanten en favoriete bedrijven elkaar kruisten. Maar het algoritme heeft een verandering doorgemaakt. De focus is verschoven.

Dit heeft ertoe geleid dat veel bedrijven zich afvragen of een Facebook-bedrijfspagina nog wel de moeite waard is. Daar ga ik in dit artikel duidelijkheid over geven.

Het organisch bereik van Facebook

De afgelopen jaren is het organisch bereik op Facebook gedaald naar beneden vriespunt.

Statistieken laten zien dat het gemiddelde organische bereik voor een Facebook-post nu rond de 5,1% ligt. Dat betekent dat een post van een bedrijfspagina maar door een klein deel van de volgers wordt gezien.

Gecombineerd met een afname van de gebruikersbetrokkenheid, (engagement) twijfelen veel marketeers en ondernemers aan de waarde van het platform binnen hun marketingstrategie.

Platformen met meer organisch bereik dan Facebook

Terwijl het organische bereik op Facebook afneemt, zijn er andere sociale mediaplatformen die nog steeds een aanzienlijk organisch bereik bieden. LinkedIn, bijvoorbeeld, staat bekend om zijn sterke organische bereik, vooral voor B2B-merken.

Instagram, hoewel eigendom van Facebook, heeft ook een hoger organisch bereik vergeleken met Facebook, vooral onder jongere doelgroepen. Daarnaast zijn er opkomende platformen zoals TikTok en Clubhouse, die een explosieve groei hebben doorgemaakt en een aanzienlijk organisch bereik bieden.

Zodra je merkt dat je inspanningen op Facebook niet de gewenste resultaten opleveren, wordt het natuurlijk tijd om de moeite te nemen om andere platformen te verkennen. Maar geloof me, er zijn buiten organisch bereik, zat andere mogelijkheden. Daar gaan we het nu over hebben.

Doelgroeponderzoek met de Facebook Audiences Tool

Het kennen van je doelgroep is cruciaal voor succes in digitale marketing, en de Facebook Audiences tool is een krachtig instrument om dat te bereiken.

Met deze tool kun je doelgroepen aanmaken en opslaan op basis van specifieke criteria zoals leeftijd, geslacht, locatie, interesses en meer. Ik moet hier de kanttekening maken dat bij doelgroepen die politiek, religie of arbeidsmarkt betreffen, er een speciale categorie dient te worden geactiveerd alvorens een doelgroep wordt goedgekeurd. Dit betekent in de praktijk dat je in deze categorie minder targeting opties hebt om te gebruiken. Dit om racisme op basis van afkomst, religie en leeftijd te voorkomen. Wel zo prettig, maar zeker een beperking.

Want vroeger, toen politieke partij FVD nog stemmers had, kon je advertenties effectiever en goedkoper maken. Je betaalde immers alleen voor wie je zocht.

Een voorbeeld casus

Als je een particuliere beveiligingsorganisatie bezit en op zoek bent naar werknemers in Overijssel en Gelderland, die affiniteit hebben met service en veiligheid en zich in de leeftijdscategorie van 24 tot 54 jaar bevinden, dan richt je je advertenties specifiek op deze doelgroep. Je betaalt dus enkel voor het bereik binnen deze leeftijdscategorie. Want zoals je wellicht begrijpt, zullen alleen personen binnen de leeftijdscategorie 24-54 de advertentie zien. Dat is waar je uiteindelijk voor betaalt.

Je zult begrijpen dat de kosten significant zullen stijgen als je geen specifieke leeftijdscategorie kunt invoeren. Iedereen tussen de 18 en 68 jaar zal dan je advertentie zien, en je zult achteraf moeten afrekenen voor deze brede demografische doelgroep.

Je bereikt hiermee meer mensen dan gewenst, inclusief degenen die je niet wilt bereiken omdat je ze toch niet zou aannemen. Je begrijpt ongetwijfeld wat ik bedoel. Hoewel het goed is dat deze optie niet langer beschikbaar is, maakt dit je Facebook-advertenties aanzienlijk duurder. Dit geldt zowel voor de kosten per duizend impressies, per view, het bereik en de betrokkenheid.

Retargeting

Aan de hand van ‘custom audiences’ kun je specifieke doelgroepen samenstellen op basis van personen die interactie hebben vertoond met je content of website. Dit faciliteert het opzetten van gerichte advertenties die aansluiten bij de behoeften van de precieze doelgroep die je voor ogen hebt. Ook is het dé manier om deze doelgroep op verschillende locatie te blijven herinneren aan je product of dienst. Want zoals je weet: bij marketing en reclame zit de kracht in de herhaling.

Tweelingzus

Een interessante optie kan ook zijn: look-alike doelgroepen. Je kunt je e-mailmarketing mailinglijst uploaden, waarna Facebook controleert of de personen in hun gebruikersdatabase voorkomen. Vervolgens creëert Facebook op basis van deze profielen een doelgroep die lijkt op je originele doelgroep. Dit kan zeer nuttig zijn. Het is overigens ook mogelijk om deze look-alike profielen te maken op basis van websitebezoekers.

Waarom heeft een look-alike doelgroep nut? Simpel gezegd komt het erop neer dat als je alle website bezoekers en subscribers op je mailinglijst op een grote hoop gooit, er altijd overeenkomsten te vinden zijn. Facebook onderzoekt de overeenkomsten en verzameld aan de hand van deze data, nieuwe profielen aan wie straks je toekomstige Facebook advertenties zullen worden vertoont.

Het benutten van Facebook Marketing Automation Software

In het landschap van digitale marketing heeft Facebook Marketing Automation Software een belangrijke rol ingenomen. Deze tools helpen bij het automatiseren van talloze taken zoals het plaatsen van berichten, het beheren van advertenties en het reageren op berichten.

Deze tools zijn er om tijd te besparen en je marketingactiviteiten te stroomlijnen. Met geavanceerde analysefuncties kun je de prestaties van je campagnes volgen, A/B-testen uitvoeren en je strategie op basis van gegevens optimaliseren. Dit maakt het gemakkelijker om je marketinginspanningen op Facebook effectief te beheren.

Wat mij betreft gaat dit type software verder dan alleen het automatiseren van je berichten. Het is van groot belang dat statistieken inzake je bereik en engagement in duidelijke grafieken kunt aflezen. Dit scheelt je veel tijd en voorkomt dat je per bericht moet gaan onderzoeken hoe het bericht heeft gepresteerd op het gebied van engagement en bereik.

Enkele bekende algemene automationtools zijn:

  1. Favikon.com, voor als je diepere statistieken van je LinkedIn pagina.
  2. Buffer.com, voor het inplannen, posten en reposten van je berichten
  3. Loomly.com, eveneens voor het inplannen, posten en reposten van je content.

Het creëren van Facebook Advertenties

Een goed ontworpen Facebook-advertentie kan de aandacht trekken, interesse wekken en uiteindelijk tot conversies leiden.

Bij het maken van Facebook-advertenties is het belangrijk om de kernboodschap van je merk duidelijk over te brengen. Je moet ervoor zorgen dat de visuele elementen van je advertentie aantrekkelijk zijn en dat je copy overtuigend is.

Call-to-action

Een sterke call-to-action is ook essentieel om je publiek aan te sporen tot actie. Vergeet niet om je advertenties te testen en te optimaliseren om het hoogste rendement op je investering te behalen.

Een sterke call-to-action (CTA) kan het verschil maken in het succes van je Facebook-advertentie.

Hier zijn vijf voorbeelden van krachtige call-to-actions:

  1. “Koop nu en bespaar 30%!” – Deze CTA benadrukt directe actie en biedt een onmiddellijk voordeel voor de consument. Het maakt duidelijk wat de verwachte actie is (koop nu) en wat het voordeel is (bespaar 30%).
  2. “Schrijf je vandaag nog in voor exclusieve aanbiedingen!” – Deze CTA stimuleert de gebruiker om zich in te schrijven voor iets (bijvoorbeeld een nieuwsbrief) om toegang te krijgen tot exclusieve aanbiedingen. Het zorgt voor een gevoel van exclusiviteit en urgentie.
  3. “Download onze gratis gids om meer te leren!” – Deze CTA biedt waarde in de vorm van een gratis gids, wat een incentive is voor de gebruiker om actie te ondernemen. Het wekt ook nieuwsgierigheid op over de informatie die in de gids te vinden is.
  4. “Boek nu uw gratis consultatie!” – Dit is een sterke CTA voor diensten zoals coaching, financiële planning, of gezondheidsdiensten. Het biedt directe waarde aan de consument in de vorm van een gratis consultatie.
  5. “Bekijk nu de nieuwste collectie!” – Deze CTA kan effectief zijn voor mode- of lifestylemerken. Het trekt de aandacht van de gebruiker naar de nieuwste producten of collecties, en stimuleert hen om de website te bezoeken.

Vergeet niet, wat werkt voor de ene doelgroep of product, werkt misschien niet voor de andere. Daarom is het belangrijk om voortdurend je CTAs te testen en te optimaliseren om te zien wat het meest effectief is.

Is Facebook nu wel of niet overbodig geraakt?

Terwijl Facebook nog steeds een rol kan spelen in een gelaagde sociale mediastrategie, moet het niet langer als het enige of zelfs het belangrijkste platform worden gezien.

In plaats daarvan zouden bedrijven moeten kijken naar een mix van verschillende platforms, afgestemd op hun specifieke doelgroep en bedrijfsdoelen. Het tijdperk van ‘Facebook of anders niets’ ligt al mijlen achter ons. Maar dit betekent niet dat het niets meer toevoegt binnen je strategie.