Alles dat wij vijf jaar en langer geleden als ondernemers deden aan marketing en pr, werkt vandaag de dag steeds minder goed. De oude strategieën en technieken worden steeds minder effectief. Toch zijn de kosten hiervan nog erg hoog. Wordt het tijd voor social media marketing?
Tijden veranderen, technieken verbeteren, de mogelijkheden nemen toe en de kosten dalen. Je kunt als ondernemer vandaag de dag een keuze maken.
Optie 1). Je kiest voor de oude methodes. Niet allemaal meer erg effectief en behoorlijk kostbaar, maar snel te realiseren. Denk hierbij onder andere aan dure advertenties en billboards;
Optie 2). Je kiest voor de nieuwe methodes om je producten en diensten onder de aandacht te brengen, met buitengewoon lage kosten. Hierbij moet je denken aan social media marketing. Voor meer effectiviteit en succes met social media marketing heb ik een lijst gemaakt met de principes voor succesvolle social media marketing.
De 10 social media marketing principes
1). Deelbare content
Denk vanuit de gedachte dat alles wat jij publiceert, anderen reden moet geven om het te delen met hun netwerk. Zorg ervoor dat het educatief is of amuseert. Laat het waardevol zijn. Deel het anders liever niet.
2). Ga voor educatie en stop met verkopen
Content die erg vaak en snel wordt gedeeld is educatieve content. Mensen houden van content die hun problemen oplost, informatie geeft voor een eventuele oplossing of waarvan zijzelf beter worden in wat zij al doen.
Mensen laten zich vandaag de dag niet meer zo snel iets verkopen. Het gaat om langetermijnrelaties en vertrouwen.
3). De entertainment factor
De grootse uitdaging voor mij is om ook te zorgen voor entertainment. Entertainment in de vorm van afbeeldingen en video is wereldwijd de meest gedeelde content ever.
Het is verstandig om zo nu en dan eens iets grappigs te delen wat mogelijk vaker zal worden gedeeld. Plaats deze content op je website/weblog en deel de link op zoveel mogelijk (passende) social media kanalen.
Vergeet echter niet dat deze humor moet passen bij de identiteit en het merk dat je wilt uitstralen. Het kan namelijk ook de verkeerde kant op werken.
4). Stop met mono channel
Vanuit mijn eigen ervaring én de ervaring bij mijn klanten adviseer ik altijd om minimaal aanwezig te zijn op Facebook, Twitter, LinkedIn en Blogs.
Natuurlijk kun je dit opbouwen en hoeft je niet ineens overal aanwezig te zijn. Je kunt het beter op enkele kanalen goed doen dan overal een beetje.
5). Geef gratis waarde weg
De beste manier om jouw doelgroep aan je te binden is door gratis weg te geven. Hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat je zomaar alles gratis weggeeft.
Wat je weggeeft moet waarde hebben. Geef het liefst vaker dan eens waarde weg. Als je in een later stadium iets wilt verkopen, hebben ze een groter vertrouwen in jouw product of dienst.
Dit zal de kans op verkopen met 80% kunnen laten stijgen. Dit getal hoor ik erg vaak en zie hem ook in veelvoud terug in mijn eigen administratie.
6). Multimedia
Alleen tekst is niet genoeg om jouw content aan de man te brengen. Zorg ervoor dat jouw blogs worden ondersteund met afbeeldingen. Zorg dat je posts op Facebook een afbeelding op de juiste afmeting bevat (500 px bij 500 px).
7). Word een uitgever, denk als een uitgever
Jouw doelgroep onderzoekt tegenwoordig via Google welke informatie jij als specialist publiceert en welke oplossingen jij hen biedt.
De dagen van alleen het verzenden van e-mails met een speciale aanbieding of een brochure in de brievenbus zijn snel aan het verdwijnen. Publiceer regelmatig hulpbronnen zoals E-books, podcasts, video tutorials en PDF’s.
8). Maak je doelgroep zo klein mogelijk
Hoe kleiner jij jouw doelgroep maakt, des ter gemakkelijker het is om waardevolle content voor ze te creëren.
Maar het vinden van je doelgroep wordt hierdoor natuurlijk ook gemakkelijker. Wil je de aandacht aan je content een extra boost geven?
Plaats een advertentie van een paar euro op Facebook en target ook de vrienden van de vrienden met een gedeelde interessse.
9). Luister en huiver
Lees de reacties op je content en ontcijfer hierdoor wat jouw doelgroep wel of niet wilt lezen/zien. Als je de reacties op je blog leest, geven de reacties al een goed beeld van welke informatie ze willen zien. Het luisteren naar de reacties op je content geldt natuurlijk voor al jouw kanalen.
10). Toon je passie
Toon jouw passie voor het vak. Mensen zijn gek op mensen met een grote passie voor wat zij doen. Dit kun je niet spelen. Ga je het spelen, dan prikken mensen er snel doorheen.
Zijn er nog punten die jij in deze lijst mist? Vul de lijst a.u.b. verder aan door hieronder te reageren.
Goed geschreven.Als aanvulling wil ik hierop graag een tip geven. Combineer socialmedia ook met tastbare reclame die je naar je pagina’s leiden. Zo blijf je langer onder de aandacht dan één klik.
Dag Silvia,
Dit is een goede aanvulling Silvia. Dank daarvoor. Het enige nadeel vind ik wel altijd dat als het resultaat van deze reclame uitingen lastig meetbaar zijn.
Groeten,
Maikel Latour
Bedankt voor de tips! Ben op het moment druk bezig met affiliate marketing, daar kan ik deze stappen zeker op toepassen
Dank voor je reactie Alysha! Succes!