Wil je dat je onderneming een succes wordt, dan moet je beginnen met de fundering van je bedrijf. Als deze niet doordacht is, is de kans dat jouw onderneming zal slagen klein. De fundering begint bij doelgroep bepalen en segmenteren hiervan.
De doelgroep bepalen
Als ondernemer moet je denken vanuit jouw klant en je diensten. Wat zijn nu eigenlijk de diensten die jij aan je klant of doelgroep wilt aanbieden?
Welk probleem heeft jouw klant? Jouw doelgroep dus. Wie zijn de mensen die jouw diensten echt nodig hebben? Anders gezegd: who are most likely to buy your stuff?
Een voorbeeld: Stel je bent een personal trainer. Zorg er dan voor dat je geen doorsnee personal trainer wordt die ‘iedereen’ wil trainen. Dan ben je namelijk een dertien-in-een-dozijn trainer en verre van een specialist.
Ideale doelgroep
Je weet van jezelf welke personen jij het liefst traint. Zorg dat je een duidelijke deelmarkt kiest. (doelgroep bepalen) Je richt je in dat geval op een specifiekere doelgroep dan alleen op mensen die een gezond lichaam willen.
Je moet weten dat hoe groter jouw doelgroep is, hoe moeilijker en kostbaarder het wordt om deze doelgroep te bereiken. Dit komt doordat je marketingbudget wordt verdeeld over een grote groep. Dit wil je niet.
Dan schiet je met hagel. Als je een kleine deelmarkt of doelgroep kiest, kan je het volledige budget aan deze kleinere doelgroep besteden. Dat niet alleen, je boodschap kan je op deze doelgroep afstemmen zodat de boodschap ook echt raakt.
En niet te vergeten, je marktonderzoek wordt eenvoudiger en effectiever. Want hoe kleiner de doelgroep, hoe kleiner en gedetaileerder het onderzoek.
Daarom is het zo belangrijk om je doelgroep te bepalen door goed te segmenteren. Het segmenteren in een kleinere deelmarkt. Hoe kleiner je doelgroep, hoe specifieker je de marketingboodschap kunt maken.
Doelgroep bepalen is nodig om je doelgroep te begrijpen. Als jij je doelgroep begrijpt, wordt je marketing pas echt effectief.
Een klant moet zich aangesproken voelen door je marketingboodschap. Dit gebeurt pas als een klant zich herkent aansluit op de huidige situatie van de klant aansluit. Hoe meer je van je doelgroep weet, hoe geloofwaardiger je marketing aanvoelt.
De klant krijgt het gevoel dat jij er helemaal voor hem of haar bent. Jij begrijpt zijn(haar) probleem.
Een doelgroep en niche kiezen
Jouw deelmarkt en doelgroep bepalen zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: 40+-vrouwen die van hun laatste beetje vet of cellulitis af willen, al van alles hebben geprobeerd en woonachtig zijn in de provincie Gelderland.
Kies een duidelijk deel van de markt. Uiteraard wel een markt, die op zoek is naar een personal trainer en die een trainer kan bekostigen (hoger opgeleiden).
Door je op een duidelijk deel van de markt te richten en dit duidelijk te communiceren, onderscheid jij je van de dertien-in-een-dozijn trainers. Dat is precies de bedoeling. Je wilt namelijk anders zijn dan hun.
Doelgroep bepalen en segmenteren wordt hiermee gemakkelijker en duidelijk voor jezelf, maar ook voor je doelgroep. De potentiële klant dus.
Met de doelgroep communiceren
Alles staat of valt met de manier van communiceren naar je klanten. Het is een kunst om in je communicatie een gevoel te creëren, waarvan jouw potentiële klant zegt: “Die moet ik hebben! Hij past precies bij wat ik zoek!
Dieper segmenteren
Je kunt natuurlijk nog veel dieper segmenteren. Enkele punten waarop jij je doelgroep kunt bepalen zijn:
- leeftijd
- geslacht
- provincie
- woonplaats
- burgerlijke staat
- wel of geen kinderen
- opleidingsniveau
- werkende of werkeloos
- idealen
- inkomen.
De meest lastige manier van doelgroepsegmentatie is het zoeken van de doelgroep die past bij jouw diensten. Ik zal je verklappen hoe ik zelf altijd te werk ga. Ik ben stronteigenwijs en draai altijd alles om.
Waar zoekt de doelgroep naar?
Bij doelgroep bepalen hoort een onderzoek naar waar de potentiële klant op het internet naar zoekt. Dit geeft je namelijk een goed beeld van waar zij antwoorden voor zoeken.
Zodra je dit inzichtelijk hebt, weet je welke vragen je moet beantwoorden om ze naar je website te krijgen.
Bekijk onderstaande video en breidt je onderzoek uit.
Mijn manier van doelgroep segmenteren
Ik zoek een specifieke doelgroep, zowel offline als online, en ga voor deze doelgroep een dienst ontwikkelen. That’s it.
Het gemakkelijke hieraan is dat jij je doelgroep eerst zoekt. Pas daarna creëer of modificeer jij je diensten, zodat het precies aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Je kunt de zoektocht naar je doelgroep dus stoppen.
Als je deze strategie gebruikt, kun je rechtstreeks aan je doelgroep vragen wat hij precies nodig heeft. Het wordt ineens zo gemakkelijk!
In het geval dat je al een dienst had ontwikkeld, dan blijf je net zo lang sleutelen totdat de dienst is afgestemd op jouw meest ideale klant.
Je merkt het al. It’s just about mindset. 😉
Meer leesvoer over doelgroep bepalen
Er is overigens een manier om de doelgroep op je website te bepalen en te beschrijven. In het artikel “doelgroep bepalen en beschrijven” vertel ik je hoe het werkt. Ook zal je jezelf dusdanig in de markt moeten zetten je een klant helpt om voor jou te kiezen i.p.v. voor de concurrent. Hoe je jezelf positioneert, lees je in het artikel: “Positioneren in 4 vragen”.
Bij Credo hebben ze een lijstje online staan met vragen die je mogelijk ook kunnen helpen om je klanten te vinden.
Doelgroep bepalen uitbesteden
Het is duidelijk dat het definiëren van de juiste doelgroep cruciaal is en bovenaan de prioriteitenlijst zou moeten staan van iedere ondernemer.
Wil je doelgroep bepalen liever uitbesteden aan professionals die jouw doelgroep exact in kaart kunnen brengen, ga dan naar marketingbureau Nexd Media. Wanneer je bij hun een nieuwe website laat maken, onderzoeken en bepalen zij ook de doelgroep voor je.
Zo werkt het inderdaad, Maikel. Zo doe ik het ook vaak en deze andersom-methode werpt zijn vruchten meestal direct af.
Dank voor je reactie Esther. Goed om te horen dat het bij jou ook werkt.
Groeten,
Maikel Latour
Hallo Maikel,
Je schrijft over eerst je doelgroep te zoeken. Dat doe ik dus ook. Wat ik wel merk is dat ik dan sneller geneigd ben mijn focus en pad te verleggen naar wat de doelgroep wil. Hoe ga jij om met deze touwtrekkerij tussen je pad volgen en de oplossing van het probleem van jouw doelgroep?
ps: Je vinkje onderaan de pagina voor gratis tips werkt niet
Vind ik een goed punt Onne… De neiging om van je authenticiteit af te stappen is heel verleidelijk omdat je dan in de hoop schiet: ooh, ja, ja! Als ik het zo doe word ik geliked (en ingehuurd). Ik zit daar nu in: zo authentiek en fucking eigenwijs blijven en dan natuurlijk wel kijken waar je klant wakker van ligt. Zeker omdat ik als ‘artiest’ het bedrijfleven help en een spiegel voorhoudt kan ik geen dingen gaan roepen die ‘t publiek wil horen. Voor je ‘t weet lijk je op de Toppers! : ))
Je slaat de spijker op z’n kop Johan. Doe of los op waar de klant/doelgroep van wakker ligt. Dan heb je namelijk altijd handel. #juustum
Groeten,
Maikel Latour