We gaan het even hebben over jouw blogs. Waarom? Nou, bepaalde dingen veranderen. Methodes, strategieën, maar ook jijzelf. Zo gaan die dingen. De wereld veranderd, en heel veel veranderd mee.
De blogs op je website zijn hierin geen uitzondering. Dus ook de in het verleden geschreven blogs, waar je toch best tevreden over bent. Maar zijn ze nog allemaal 100% relevant? Of up-to-date?
Het is namelijk onmogelijk om 100% future-proof content te maken.
Bijvoorbeeld: misschien schreef je over een bepaalt onderwerp en gaf je hierbij je allerbeste tips. Helaas. Het komt wel eens voor dat ze niet allemaal meer (evengoed) werken.
Moet je deze blogs dan maar verwijderen? Nee natuurlijk niet. Dat is zonde. En zeker niet als deze ook is geïndexeerd in Google en dit je dagelijks gratis en organisch verkeer naar je website oplevert.
Of je blog nu is geoptimaliseerd voor Google of niet, zolang hij is geïndexeerd, heeft hij een plek binnen je marketingstrategie. Dit willen we zo houden.
Verwijderen is dus geen goed idee wat mij betreft.
Maar hoe bepaal je nu welke content je gaat updaten, en hoe doe je dat? Simpel.
Refresh content in 4 stappen
1). Onderzoek welke content door Google is geïndexeerd.
2). Onderzoek in Google Analytics welke content je dagelijks, wekelijks of maandelijks veel bezoekers oplevert uit de zoekmachines.
3). Onderzoek welke content de meeste shares op social media krijgt. Dit kan je achterhalen met http://www.BuzzSumo.com.
4). Update de blogs en her-publiceer het artikel, op een nieuwe recente datum.
LET OP: Verander nooit de link van het artikel. Anders zal Google het behandelen als een verwijderde en dode link. Dit kan er vervolgens voor zorgen dat Google jouw website of blog laat zakken in positie tussen de zoekresultaten.