Google draait bedrijven de digitale nek om

Een groot aantal ondernemers, SEO specialisten en marketeers hebben dit weekend een nachtje wakker gelegen. Misschien wel twee nachtjes. Waarom? Zoekmachinegigant Google kondigde deze week een nieuwe algoritme update aan.

Komende maanden wordt deze update gefaseerd uitgerold en zal een negatieve invloed hebben op de vindbaarheid van vele websites, wereldwijd. Eerst zijn Engelstalige websites aan de beurt, daarna anderstaligen.

Wat gaat er veranderen?

De naam verklapt al wat er gaat veranderen. De “helpful content algorithm update” is wat mij betreft een goede zaak.

Deze update betekent mogelijk ook dat enkele van mijn oude artikelen niet meer worden weergegeven in de SERP’s. Of misschien zelfs erger? Niemand weet het nog precies.

Vindt je bezoeker wat hij(zij) zoekt?

Alles draait om de bezoeker van je website. Als jouw content puur en alleen draait om je vindbaarheid in de zoekresultaten, sla je de plank finaal mis. Dit is feitelijk al jaren zo. Alleen gaat het je business nu parten spelen.

Even een hypothese. Stel nu dat jouw content en optimalisaties er voor zorgen dat je op plaatst één in Google terecht komt, op de voor jouw business meest belangrijke zoekterm. De droom van elke marketeer en ondernemer. Toch?

En stel nu: je hebt een krachtige titel, goede meta-omschrijving, een hoge CTR en dus veel bezoekers naar je site. Nu komt het!

Je content voldoet totaal niet aan de verwachtingen van je bezoeker. Het biedt geen oplossing, geen antwoord op de vragen, je content ligt ver van de zoekintentie van je bezoeker en hij(zij) klikt meteen weer weg. Hij(zij) klikt door naar het eerstvolgende interessante zoekresultaat. Misschien de nummer twee of drie in de zoekresultaten. Je concurrent in Google.

Wat heb jij dan bereikt? Juist. Helemaal niets. Veel bezoekers, maar daar blijft het bij.

Natuurlijk is Google al zo ver dat content van lagere kwaliteit en een andere zoekintentie, niet meer op één in de zoekresultaten terecht komt. Wat dat betreft is deze hypothese natuurlijk nogal overdreven. Ik probeer het voorbeeld slechts wat kracht bij te zetten.

Afijn, precies dit, is waar Google steeds weer aan sleutelt. Content van slechte kwaliteit, steeds lager in de zoekresultaten, of zelfs niet meer geïndexeerd.

Alleen websites met “kwalitatieve” content mogen hoog in de zoekresultaten. De lezer moet waarde halen uit je website.

Je bezoeker wil worden:

  1. geholpen
  2. onderwezen
  3. geëntertaind
  4. geïnformeerd

Zoekmachine-Google

Maar wat is kwalitatieve content?

Het is nog onbekend wat voor Google kwalitatieve content is. Tot nu toe blijft het gissen. Want wat voor de één kwaliteit betekent, hoeft dat voor een ander niet te zijn.

Misschien koppelt Google het gedrag van de bezoeker straks nog sterker aan de zoekopdracht? Dus zoekt iemand op een zoekterm en klikt meteen weer weg na het vluchtig scannen van je pagina, dan zal het antwoord daar waarschijnlijk niet te vinden zijn.

Gebeurt dit bij het gros van de bezoekers op diezelfde zoekterm, dan dan zal in ieder geval voor die zoekterm, je content niet waardevol genoeg zijn en wordt je pagina mogelijk niet meer gevonden op dat ene zoekwoord.

Misschien is de content op je pagina niet volledig genoeg? Of vooral veel van hetzelfde wat er al is? Ik ben in ieder geval geen seo-specialist. Gelukkig maar. Want ook zij weten het (nog) niet.

Anyhow, Google lijkt met iedere update van het algoritme steeds meer de focus te leggen op waarde voor de bezoeker.

Frustratie

Ik zag afgelopen week een hoop gefrustreerde website eigenaren en SEO specialisten bovendrijven op de sociale media. “Google is picking winners and losers?” “Google helpt onze business om zeep!!”

Zeur niet zo. Gebruik het in je voordeel, hoe vervelend het ook voor je businessmodel is. En mogelijk ook voor die van mij…

Het is voor mij een goede reden om nog eens goed te kijken of mijn content nog wel scherp genoeg is.

Dit geldt voor iedere website eigenaar. Kijk nog eens goed naar de kwaliteit van je content. Help jij de doelgroep in zijn(haar) zoektocht naar antwoorden en oplossingen? Sluit jouw content wel aan op de customer journey van je doelgroep?

Durf jezelf deze kritische vraag te stellen en maak je website toekomstbestendig. Want hoe je het ook wendt of keert, de bezoeker is waar het nu, maar ook in de toekomst om draait.