Maakt Facebook marketing deel uit van jouw marketing strategie? Een social media platform met inmiddels 1,72 miljard dagelijkse gebruikers wereldwijd. Dagelijks zijn er bijna zeven miljoen Nederlandse gebruikers actief op Facebook.
Dankzij Facebook is het mogelijk om binnen no-time explosief veel mensen te bereiken. Een uitgelezen kans om hier als ondernemer flink gebruik van te maken.
Toch? Wat mij betreft wel tenminste. Maar er is wel nogal wat veranderd de laatste jaren. Zelfs zo veel dat ik mijn Facebook marketing strategie heb aangepast.
Laat ik eerst vertellen met welke reden ik Facebook marketing inzet binnen mijn bedrijven.
Hoe: Ik post dagelijks of wekelijks een Facebook bericht op mijn bedrijfspagina. Hiermee zorg ik ervoor dat mensen steeds weer worden herinnerd aan mijn merk, diensten of producten. Top of mind blijven heet dat.
Anders gezegd: er voor zorgen dat je altijd in het achterhoofd blijft van de doelgroep, in de hoop dat zij aan jou of jouw product denken zodra ze het besef krijgen dat zij het nodig hebben.
Dit heb ik jaren zo gedaan. En dat werkte goed. Maar toch ben ik van strategie veranderd begin dit jaar. En dat werpt haar vruchten af. Ik zal je vertellen wat ik heb veranderd, en waarom.
Facebook marketing vroeger
Iedereen die jouw Facebook pagina in het verleden had geliked, kreeg jouw pagina-berichten te zien. Dus simpel gezegd, had je duizend pagina-likes, kregen duizend pagina-fans je bericht te zien.
Maar sinds het intreden van het nieuwe Facebook algoritme in 2015, ging je pagina behoorlijk op de schop. Je Facebook pagina berichten worden niet langer getoond aan je duizend pagina-fans. Nee verre van dat.
C.a. 10% van je pagina-fans zien je bericht langskomen. Afhankelijk van de hoeveelheid engagement dat je binnen die 10%, op je bericht krijgt, wordt je bericht aan de volgende 10% getoond.
Zijn het steeds voornamelijk dezelfde pagina-fans die reageren op je pagina-berichten, dan behoren deze fans standaard tot de eerste 10% waaraan een nieuw bericht wordt getoond. Een behoorlijke beperking dus.
“Post iedere dag twee tot drie keer iets op je Facebook pagina”, is wat veel Facebook specialisten adviseren. “Hierdoor zal je organisch bereik toenemen”.
Helemaal juist wat ze zeggen. Geen woord aan gelogen. Maar voor veel ondernemers is het praktisch onmogelijk om iedere dag drie keer iets voor de doelgroep te produceren en te plaatsen.
Daar komt bij, het moet ook nog eens verdomde relevant en engaging zijn wat je plaatst. Want als je drie keer per dag iets plaats, dan doe je dit omdat je wilt dat er op wordt gereageerd, ten einde een betere positie te realiseren binnen het Facebook algoritme.
Facebook marketing 2017
Kort samengevat, het is erg tijdrovend en arbeidsintensief. Kan het anders? Ja. Wil je hier niet oneindig veel tijd in stoppen, dan is een sponsored post of advertentie een betere optie.
Gooi je er een paar eurootjes tegenaan? Je post wordt getoond aan een groot deel van je pagina-fans, zonder dat je iedere dag keihard aan de engagement-kar hoeft te trekken.
Nog even voor de zekerheid: je plaatst 3x per dag iets op je pagina omdat je wilt dat meer mensen het te zien krijgen. Niet perse omdat je doelgroep 3x per dag iets van jou voorgeschoteld wil krijgen.
Dus… Wat je jezelf dus moet afvragen is het volgende. Loont het nu echt al die tijd dat jij stopt in het maken en plaatsen van engaging content, op het juiste tijdstip, voor je doelgroep?
Waarom niet gewoon een sponsored post waarmee je zonder extra tijd, moeite en inzet, een Facebook bericht aan je duizend pagina-fans kunt voorschotelen?
Tijdrovend vs Geld-rovend
Dit is wat ik ben gaan doen. Ik plaats af en toe nog iets op mijn Facebook pagina als pagina bericht, en sponsor dit onder mijn pagina fans.
Maar alleen als ik wat leuks, interessants of relevants voor de doelgroep heb. Niet gewoon zomaar een post omdat ik nu eenmaal 3x per dag iets moet plaatsen voor het Facebook algoritme. 😉
Daarnaast ram ik elke dag, afhankelijk van de campagne en het product, een paar honderd euro campagne tegoed erdoor met mijn doelgroepgerichte Facebook advertenties. (Facebook ads)
Het feit dat je keihard moet werken om je berichten onder de neus van je doelgroep te krijgen, is een teken dat het oude niet meer werkt. Het is tijdrovend geworden, of geld-rovend geworden.
Jij mag kiezen.
Maar ik zie geen enkele reden dat rechtvaardigt om onnodig tijd te stoppen in mijn Facebook-pagina. Die tijd stop ik liever in het produceren van goede content en nieuwe producten voor mijn doelgroep.
Vroeger betaalde ik ook gewoon voor mijn advertentie in een krant of magazine. Dit was een tijdje niet meer nodig met de komst van social media.
Met Facebook gaan we weer terug naar hoe het ooit was. Betalen voor je exposure. En daar is niets mis mee.