Een doortimmerde contentstrategie is een onmisbaar onderdeel van je overkoepelende onlinemarketingstrategie. Een goed doordachte contentstrategie geeft richting aan je onlinemarketingactiviteiten en is een effectief middel om je doelgroep te bereiken. Doorloop de volgende 7 stappen om een doelgerichte contentstrategie op papier te zetten.
Stap 1: Bepaal je doelstellingen
Zoals elke succesvolle strategie begint ook je contentstrategie met duidelijke doelstellingen. Vraag jezelf als eerste af wat je wilt bereiken met je content.
Wil je hoofdzakelijk je merkbekendheid vergroten, meer leads genereren of juist de betrokkenheid van je doelgroep verhogen? Kies één of meerdere doelen en zorg ervoor dat deze specifiek, meetbaar en haalbaar zijn. Begin niet té enthousiast; het is beter om je op één doel te focussen (en dat te behalen) dan te veel tegelijkertijd te willen.
Voorbeeld
Stel, je wilt je merkbekendheid vergroten. Als parameter daarvoor kun je het aantal nieuwe bezoekers van je website hanteren. Deze stijging zegt namelijk meer over je merkbekendheid dan een toename van het aantal keer dat je website bezocht wordt.
Die toename kan immers ook op het conto van bestaande bezoekers komen die je website vaker weten te vinden, wat meer zegt over merkbetrokkenheid dan merkbekendheid.
Kijk eerst naar je huidige aantal websitebezoekers en bepaal wat een realistisch doel is om binnen een bepaalde termijn te bereiken. Een specifieke (en meetbare) doelstelling zou kunnen zijn om binnen één kwartaal 20% méér nieuwe bezoekers naar je website te trekken.
Behalve realistisch moet je doel ook voldoende ambitieus zijn. Als je merk en website net zijn gelanceerd, is 20% nieuwe bezoekers weliswaar realistisch, maar waarschijnlijk niet ambitieus genoeg.
Stap 2: Analyseer je doelgroep
Weten wie je doelgroep is, is essentieel voor het succes van je contentstrategie. Hoe beter je je doelgroep kent, des te eenvoudiger is het om relevante en waardevolle content te creëren. Het creëren van gedetailleerde persona’s − fictieve modelklanten in feite − geeft je een verregaand inzicht in de behoeften, beweegredenen, uitdagingen en voorkeuren van je doelgroep.
Voorbeeld
Als je doelgroep voornamelijk bestaat uit jonge professionals van 25-34 jaar die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid, creëer dan persona’s zoals ‘Duurzame Daan’ of ‘Milieubewuste Mila’.
Stap 3: Het creëren en publiceren van je content
Nu je je doelen en doelgroep hebt vastgesteld, is het tijd om na te denken over het format van je content. Welke soorten content passen het beste bij je doelen en bij je doelgroep? Ga je voor blogposts, video’s, infographics, of een combinatie daarvan?
Bepaal vervolgens hoe je deze content gaat verspreiden, voor een optimaal bereik. Op welke socialmediakanalen is je doelgroep het meest actief? En welke contentvorm is daar het meest geschikt voor?
Voorbeeld
Als je doelgroep hoofdzakelijk actief is op Instagram en geïnteresseerd is in visuele content, presenteer je boodschap dan in de vorm van afbeeldingen, infographics of (korte) video’s.
Stap 4: Vergeet SEO niet
Zorg ervoor dat je content geoptimaliseerd is voor zoekmachines (SEO). Voer zoektermenonderzoek uit om te begrijpen waar je doelgroep online naar zoekt. Optimaliseer je content met deze relevante zoektermen om de vindbaarheid in zoekmachines te vergroten. Dat is niet alleen belangrijk voor blogposts, maar ook voor je visuele content.
Voorbeeld
Als je een bedrijf hebt dat biologische cosmetica verkoopt, optimaliseer je content dan met relevante zoektermen als ‘biologische huidverzorging’ en ‘natuurlijke make-up’. Gebruik deze zoekwoorden in:
- meta-tags en bodytekst van je blogposts
- bestandsnamen van je visuele content
- alt-tekst van en onderschriften bij foto’s
- titels, beschrijvingen en tags van video’s
Vergeet verder niet het juiste bestandstype te kiezen voor visuele content (JPEG voor afbeeldingen, MP4 voor video’s bijvoorbeeld) en optimaliseer de bestandsgrootte voor snelle laadtijden.
Stap 5: Maak een contentkalender
De sleutel tot succesvolle contentmarketing is consistentie. Dan bedoelen we hier niet consistentie in de boodschap die je verkondigt, maar hoe vaak je content publiceert. Een contentkalender zorgt voor regelmaat hierin en voorkomt pieken en dalen in je contentproductie en -publicaties.
Voorbeeld
Maak een contentkalender waarin je regelmatig updates plant. ‘Regelmatig’ kan hier dagelijks, wekelijks of maandelijks betekenen, afhankelijk van je doelen, maar ook met het oog op je eigen mogelijkheden.
Als je bedrijf niet in staat is om zelf voldoende content te maken, kun je overwegen om bijvoorbeeld het schrijven van je blogposts uit te besteden aan een partij die gespecialiseerd is in jouw branche.
Speel met je content ook creatief in op actuele gebeurtenissen, zoals feestdagen of een belangrijk sportevenement. Houd ook hierbij voor ogen dat je content relevant en waardevol moet zijn voor je doelgroep.
Stap 6: Analyseer en optimaliseer je content
Implementeer analytische tools om te meten hoe je content presteert. Monitor belangrijke statistieken zoals terugkerende bezoekers en conversiepercentages. Analyseer deze gegevens regelmatig en gebruik ze om je contentstrategie te optimaliseren. Kijk welke content het beste werkt en pas je aanpak aan op basis van de verkregen inzichten.
Voorbeeld
Gebruik Google Analytics om de prestaties van je content te meten. Als je merkt dat een bepaald type content zorgt voor meer betrokkenheid, pas dan je strategie aan en focus je op deze content. Vergeet ook niet om de interacties van mensen met je socialmediaposts (likes, reacties, shares) in de gaten te houden.
Stap 7: Pas je contentstrategie aan
De digitale wereld en online marketing veranderen voortdurend. Net als de voorkeuren van je doelgroep. Wees flexibel in deze snel veranderende wereld. Pas je strategie aan op basis van trends, technologische ontwikkelingen én het gedrag van je doelgroep. Blijf kortom strategisch wendbaar om te overleven.
Voorbeeld
Blijf alert op veranderingen in algoritmes van zoekmachines (met name Google) en op sociale media, en pas je contentstrategie aan om relevant te blijven. Houd ook een vinger aan de pols van veranderingen in de voorkeuren en het gedrag van je doelgroep. Bijvoorbeeld een toegenomen interesse in duurzame producten.
Tot slot
Een effectieve contentstrategie is niet statisch, maar een voortdurende cyclus van plannen, uitvoeren, checken en optimaliseren. Monitor veranderingen in je omgeving en pas je strategie geregeld aan om bij de tijd te blijven.
Je zou je contentstrategie één keer per jaar kritisch onder de loep moeten nemen en updaten. Vergelijk dat laatste met de grote onderhoudsbeurt voor je auto, wat niet in de weg staat dat je je strategie tussentijds (één keer per kwartaal bijvoorbeeld) kunt finetunen.