In 4 stappen aan de slag met e-mailmarketing

Je hoort het vast niet voor het eerst: “The money is in the list.” Maar waarom is e-mailmarketing noodzakelijk voor iedere ondernemer? En hoe zet je een maillijst op? Dat is wat ik in dit artikel kort ga behandelen. Laten we beginnen met de waarom-vraag.

Waarom?

e-mailmarketing

Voor sommige ondernemers lijkt het fenomeen maillijst nieuw. Sommigen denken zelfs dat het een hype is. Niets is minder waar. Het is één van de oudste methodes in de internetmarketing en wordt nog steeds iedere dag met succes toegepast. Gelukkig begint ook de kleine ondernemer inmiddels in te zien dat een maillijst je business exceptioneel kan laten exploderen.

Mits goed geïmplementeerd natuurlijk. Marketing automation groeit met 50%, maar slechts 3% van de non-tech bedrijven gebruikt het. Dat is zonde!

Een klant zoekt op internet naar een oplossing voor zijn/haar probleem. Hij start zijn zoektocht naar een passende oplossing, doorgaans met een zoekopdracht op Google. Hij klikt op de eerste zoekresultaten in Google en komt wellicht op jouw website terecht. Maar koopt hij direct? Het antwoord is ‘nee.’ Althans, de meesten gaan niet direct over tot aankoop.

Wat vind jij ervan als ik in een zaal vol met mensen met allen hetzelfde probleem, op tafel ga staan en roep: “IK HEB DE OPLOSSING VOOR UW PROBLEEM! KOOP DIT! HUUR MIJ!“. Nogal raar, vind je niet?

Waarom zou iemand van mij kopen? Ze kennen mij helemaal niet en er is nog helemaal geen vertrouwen opgebouwd. Dit is precies wat er steeds weer gebeurt. Zo ook op een website.

Bezoekers komen op jouw website terecht en zien dat jij de oplossing voor hun probleem hebt. Toch is er maar een klein percentage dat koopt of jou inhuurt (conversie).

Bewezen is dat verkopen veel gemakkelijker en sneller gaat als mensen weten wat ze aan je hebben. En: als ze weten dat jij een expert bent in jouw vakgebied. En als jij hen regelmatig hebt geholpen met het oplossen van kleine vraagstukken of problemen. En daar zit de crux!


Hoe werkt het?

Jammer genoeg denken veel ondernemers dat het erg kostbaar, tijdrovend en ingewikkeld is om een maillijst op te zetten en uit te bouwen. Totale onzin kan ik je vertellen.

Ja, het kost een paar uur om de berichten (content/followups) van je maillijst te schrijven. Maar zodra je deze berichten eenmaal klaar hebt staan, ben je begonnen met het binden van deze mensen aan jouw bedrijf.

Je deelt wekelijks of tweewekelijks waardevolle informatie met de leden van jouw maillijst. Met waardevolle informatie bedoel ik natuurlijk informatie waar de leden veel waarde aan hechten.

Mensen laten zich graag onderwijzen en entertainen. Richt je hierop. Je kunt alles delen. Zolang het maar super waardevol is voor de leden op jouw maillijst.

Je kunt op deze manier mensen weken tot maanden aan je binden (lead nurturing). Je bindt de mensen net zolang tot jij hun vertrouwen hebt gewonnen. Het is nog slechts wachten tot het moment dat ze inzien dat zij ‘jou’ nodig hebben voor het oplossen van hun probleem of uitdaging.


Hoe krijg je mensen op je maillijst?

Voordat je mensen zover krijgt om zich in te schrijven op je maillijst, moet je hen hier toe aansporen en overtuigen van het nut. Iemand laat zijn/haar gegevens achter op jouw website. Je moet dus een zeer waardevol ruilmiddel hebben. Dit noemen we een incentive.

Je begrijpt dat een incentive dus waardevol genoeg moet zijn om de bezoekers van jouw website te overtuigen zich in te schrijven. Alleen het weggeven van kortingsbonnen en het laatste nieuws is niet interessant genoeg.

Veel gebruikte incentives zijn: E-books, video’s, korte trainingen (courses), toegang tot webinars en whitepapers.


In 4 stappen je eigen maillijst

Wil je beginnen met het opzetten van je maillijst? Houd dan de onderstaande volgorde aan.

Stap 1). Incentive
Creëer een incentive die waardevol is voor jouw doelgroep. Begin hier eerst mee, omdat je in jouw incentive de meeste tijd en energie moet stoppen. Werk met de meest mogelijke toewijding aan je incentive. Alleen dan wordt hij waardevol.

Stap 2). Mailprovider
Zoek een mailprovider die het beste bij jouw doelstellingen en mogelijkheden past. Lees het artikel Krijg een tornado aan inschrijvingen op je maillijst als je wilt weten waarop je een mailprovider wel en niet moet beoordelen en welke de meest gebruikte mailproviders zijn.

Stap 3). Content/followups schrijven
Schrijf net als in stap 1. de meest waardevolle content voor jouw doelgroep. Tijd, energie en toewijding zijn key voor het schrijven van waardevolle informatie. Houd het kort en bondig. Uit onderzoek blijkt dat hoe langer de mails/followups, hoe meer afhakers en no-opens je krijgt. Houd hier dus rekening mee bij het schrijven.

Stap 4). Maak een inschrijfformulier
Maak bij de gekozen mailprovider een inschrijfformulier aan, zodat de bezoekers zich kunnen inschrijven op jouw website. Beschik je niet over voldoende kennis om dit zelf te doen, laat het dan doen door een specialist.

Dit zijn de basisstappen om met e-mailmarketing aan de slag te gaan. Over twee weken geef ik jou in een ander artikel enkele tips en handvatten om je maillijst explosief te laten groeien. So stay tuned!

Heb jij vragen, opmerkingen of tips die je graag met anderen deelt? Laat een reactie achter!

4 gedachten over “In 4 stappen aan de slag met e-mailmarketing”

  1. Als email marketing specialist kan ik dit artikel alleen maar prijzen Maikel. Goed geschreven en de nodige basis informatie staat erin.
    Ik ben benieuwd naar de tips die je aankondigt in de opvolgende titel. Ik blijf je volgen.

    Weest gegroet,

    Marco Kleijn

    Weelz Marketing

    Beantwoorden
    • Dag Marco,

      Bedankt voor je reactie. Wellicht interessant voor je om eens een gastblog te schrijven vanuit jouw specialisme. Kennis delen is waar het om gaat natuurlijk. 😉

      Hoor graag van je Marco!

      Groeten,
      Maikel Latour

      Beantwoorden

Plaats een reactie