Social media marketing kan een grote verspilling van tijd zijn als je het verkeerd gebruikt. Maar het kan ook een hoog rendement opleveren voor jouw bedrijf. Het hangt allemaal af van hoe je het gebruikt. In deze post heb ik de do’s en dont’s voor LinkedIn vertaald, uit de infographic van Top Dog Social Media.
Do’s
1). Personaliseer je connectie verzoeken. Vertel hem/haar met welke reden jij een connectie verzoek indient.
2). Zorg dat je een profielfoto gebruikt, zodat mensen kunnen zien met wie ze een connectie maken.
3). Personaliseer de recommendation verzoeken en bied aan om ook een recommendation voor de ander te schrijven.
4). Houd je profiel professioneel. Deel dus alleen zakelijke en professionele informatie.
5). Zet notificaties uit zodra je jouw profiel flink gaat updaten. Dit kan namelijk als storend worden ervaren.
6). Verstuur een leuk welkomstbericht. Dit geeft meer waarde aan de totstandkoming van de connectie.
7). Help je netwerk regelmatig en koester het. Een netwerk gaat om waarde, niet om getallen.
8). Maak jouw connecties voor iedereen in je netwerk zichtbaar. Je hebt toch niets te verbergen?
9). Bied je netwerk aan om connectie voorstellen te doen. Wees behulpzaam en help je connecties.
10). Tracht altijd ieder persoonlijk bericht binnen één a twee dagen te beantwoorden.
Don’ts
1). Verstuur geen spam of sales berichten naar je LinkedIn connecties.
2). Eens per dag een statusupdate plaatsen is prima. Ga niet ‘overposten.’
3). Schrijf een wervende of verklarende tekst in de titel. Niet alleen ‘Owner Huppelupup B.V.’
4). Geef geen ongenuanceerde of onbeholpen reacties in LinkedIn groepen.
5). Plaats geen content in LinkedIn groepen waar de leden niets aan hebben.
6). Vergeet niet het vinkje uit te zetten bij ‘Laat alle geadresseerden elkaars mailadressen zien,’ zodra je meerdere connecties een bericht gaat sturen.
7). Stuur je connecties geen berichten met daarin het verzoek om je Facebook pagina te liken.
8). Vraag nieuwe connecties niet direct om een recommendation te schrijven.
9). Begin berichten nooit met ‘Ik zie dat je mijn profiel hebt bekeken.’ Dit vinden veel mensen creepy.
10). LinkedIn is een eigen kanaal. Gebruik het dus niet net als Facebook of Twitter.
Vertaling Infographic van: Top Dog Social Media
Heb jij punten die je nog mist in deze lijst? Ik hoor ze graag van je. Ik hoor het natuurlijk ook graag van je als je ergens anders over denkt. Laat in beide gevallen hieronder een reactie achter.