Ieder goedlopend bedrijf weet wat de vragen of problemen zijn van haar klanten. Als je niet weet welke problemen of behoeften er zijn, weet je ook niet welke producten je moet leveren. Zo simpel werkt het.
Bij bloggen is dit niet heel veel anders. Sterker nog, bij bloggen werkt het exact hetzelfde.
Als je een dagelijkse stroom aan websitebezoekers wilt, moet je weten welke problemen je doelgroep heeft. Of natuurlijk, zoals eerder aangegeven, welke behoeften deze doelgroep heeft.
Zodra je deze problemen en behoeften hebt geïnventariseerd, kun je beginnen met het schrijven van blogs.
Ik geef je nog enkele andere redenen om vandaag nog aan de slag te gaan met bloggen:
- je creëert een dagelijkse stroom van gratis bezoekers naar je website via de organische zoekresultaten in Google
- je positioneert jezelf, je bedrijf of merk als hét adres of dé expert in jouw niche
- iedere bezoeker op je website is mogelijk een potentiële klant. Die wil je sowieso vertellen wie je bent, wat je doet en wat je weet.
Het is onderzocht: als een klant een probleem heeft, zoekt hij (zij) eerst online naar een oplossing.
Mooi. Laten we dan beginnen met daar waar zij hun zoektocht beginnen. Google!
Google als bron
Is het je nooit opgevallen dat zodra je een zoekterm intypt in Google, er meerdere zoektermen tevoorschijn komen? Dit zijn zoekopdrachten. Het zijn woorden en zoektermen waar mensen geregeld op zoeken.
Dit zijn dus vragen waar mensen mee zitten en zoeken hier een antwoord op.
Oh, werkt dat zo? Exactamenté, zo werkt dat ;-)!
En vergeet niet onderaan de eerste pagina met de zoekresultaten in Google. Ook daar worden gerelateerde zoekopdrachten getoond. Nóg meer inspiratie ;-).
Maar we gaan nog een stap verder. Als je de Keyword Planner van Google gebruikt, kom je nog veel meer te weten.
Voer verschillende zoekopdrachten in, gescheiden door een komma. Klik vervolgens op de knop: ‘Ideeën opvragen’.
Nu krijg je te zien hoe vaak er op de door jou ingevoerde zoektermen wordt gezocht (zoekvolume). Onder de door jou opgegeven zoektermen worden andere variaties van je zoekopdrachten of hieraan gelieerde zoekopdrachten weergegeven.
Zoek de meeste met het hoogste zoekvolume uit. Het liefst die met een volume van 100 tot 1K. Kan je over die onderwerpen schrijven? Gefeliciteerd. Dit gaat je website naar een volgend level brengen. Geloof me.
Keywordtool.io is een website die je naast de zojuist besproken Keyword Planner van Google kunt gebruiken.
Voer een zoekterm in en krijg een oceaan van varianten waar mensen tevens op zoeken. Een welkome aanvulling. Als je hier geen ideeën mee opdoet, weet ik het ook niet meer.
Vraag het je mailinglijst
Zoals bovenstaande kop het al zegt: vraag het je nieuwsbriefabonnees. Zoals ook jij wellicht al hebt gezien of misschien zelfs hebt gelezen in mijn gratis te downloaden Cursus E-mailmarketing, bestaat de welkomstmail op mijn nieuwsbrief meteen uit een vraag.
Ik stel de e-mail meteen twee vragen, namelijk:
- wat is jouw grootste probleem of uitdaging binnen jouw onderneming op dit moment?
- wat denk jij nodig te hebben om het probleem uit de vorige vraag op te lossen?
Deze antwoorden vertellen mij meteen welke problemen spelen onder mijn doelgroep, de potentiële klant. Ik weet hierdoor dus exact waarover ik moet bloggen, maar ook welke producten ik moet maken. Ik heb dus gegarandeerd handel ;-).
Ik hoef ze dus alleen nog maar te overtuigen dat ze deze oplossing ‘bij mij’ moeten kopen en niet bij de concurrent. Maar dat laatste is niet zo moeilijk.
Vraag het dus aan de mensen op je mailinglijst. Ze hebben zich al ingeschreven. Ze zijn super engaged.
De kans is groot dat een hoog percentage je vragen beantwoordt. Dit is goud waard!
Vers van de pers
Als je iets nieuws hebt uitgeprobeerd bij een klant, of je hebt iets onderzocht en getest, vertel hier dan over in een blog.
Dit geeft het gevoel van transparantie, menselijkheid en misschien wel het meest sterke eraan: het geeft het vers-van-de-persgevoel, dat je altijd ‘on top’ bent, boven het maaiveld durft uit te steken en regelmatig komt met het nieuwste van het nieuwste.
Vraag het je volgers en fans
Deze methode behoeft volgens mij niet zoveel uitleg.
Het is simpel. Ook je socialmediakanalen zijn een geweldig middel om je doelgroep te vragen wat ze nodig hebben. Vraag je volgers op Twitter, maar ook je fans op Facebook wat hun problemen of uitdagingen zijn.
Stel dezelfde vragen als bij je mailinglijst:
- wat is jouw grootste probleem of uitdaging binnen jouw onderneming op dit moment?
- wat denk jij nodig te hebben om het probleem uit de vorige vraag op te lossen?
Laat ze reageren op je tweet of bericht en verzamel de antwoorden. Voldoende inspiratie, dacht ik zo. Toch? Oké, nog eentje dan.
Commentaar op je blogs
Als je blogs hebt geschreven is de kans groot, dat mensen eronder reageren. Mooi! De vragen en opmerkingen die ze geven zorgen voor inspiratie om de week erop over te schrijven.
Heb jij een andere manier om aan inspiratie te komen? Wil je hem met ons delen? Of wil je me vertellen wat je van dit blog vindt? Reageer alsjeblieft hieronder.