De berichten die je publiceert op jullie zakelijke Facebook pagina bereiken steeds minder mensen. Hoe zorg je er voor dat meer mensen jouw berichten lezen? Daar ga ik je meer over vertellen.
Iedereen zit op Facebook. Jong, oud en alles wat daar tussenin zit. Jij, jouw buurvrouw, de kapper, de ZZPer, de medewerker van een groot bedrijf. Ruim 70% van Nederlanders gebruikt Facebook, waarvan ruim 7 miljoen de Facebook app actief gebruikt.
Facebook is het grootste en belangrijkste sociale netwerk voor de meeste Nederlanders. Daarmee is het gelijk het beste online platform om te adverteren. Je kunt er heel veel mensen bereiken.
Kunt…De meeste ondernemers bereiken maar heel weinig mensen met de berichten.
Organisch bereik daalt naar nul
De grootste ergernis die ik hoor van mensen die reageren op mijn pagina is over het bereik van de Facebook pagina.
De meeste mensen lezen de berichten van jouw Facebook pagina niet. Dat doen ze niet bewust, maar Facebook laat jouw berichten niet zien. Heb je eerst hard gewerkt om meer Likes op je pagina te krijgen, nu verschijnen de berichten niet op de tijdlijn van deze fans.
Al jaren daalt het bereik van de berichten die je op je Facebook pagina plaatst. Het organische bereik voor de gemiddelde pagina is gedaald onder de 2%.
Facebook zelf zegt dat je er van uit mag gaan dat het organisch bereik op termijn daalt naar nul.
Voor een deel heeft dit te maken met de inhoud van de berichten. De ondernemer of collega van het bedrijf is zo enthousiast over wat ze gemaakt hebben dat ze de ontvanger uit het oog verliezen. De inhoud van het bericht is helemaal niet interessant voor de Liker.
Voor een ander deel doet Facebook dit om de tijdlijn altijd interessant te houden voor de bezoeker. We zijn nu eenmaal meer geïnteresseerd in berichten van familie en vrienden dan van een bedrijfspagina. Facebook doet er alles aan om de bezoeker zo lang mogelijk op de site te houden. Dit betekent namelijk dat ze meer advertenties kunnen tonen.
Dat is gelijk de laatste reden, adverteren. Door minder berichten van de pagina organisch te tonen neemt de noodzaak toe voor bedrijven om te adverteren.
Geen resultaat uit de berichten op Facebook
Het gevolg van het teleurstellende organische bereik is dat je zakelijk niet meer zonder adverteren kunt op Facebook.
Wil je dat meer mensen jouw berichten zien dan moet je adverteren.
Heb je al eens geadverteerd op Facebook, dan weet je dat veel advertenties niet direct in een koop resulteren. De kliks op je advertenties leveren zelden een verkoop of aanvraag op.
Dat is logisch want mensen zitten op Facebook om even te ontspannen. Ze bladeren door de berichten van familie en vrienden. Ze zijn niet bezig met kopen.
Als jij meer klanten wil dan alleen via je bestaande netwerk dan moet je kanalen als Facebook beter inzetten.
9 tips voor meer bereik op jouw Facebook pagina
Je kunt een aantal dingen doen om meer mensen te bereiken op Facebook voor jouw bedrijf.
- De eerste tip klinkt tegengesteld, plaats minder berichten. Kies welk bericht echt door meer mensen gezien moet worden. Focus op dat bericht en werk aan meer aandacht voor dat bericht. Meer focus van jou op de berichten die het verschil maken.
- Vertel de fans van je pagina dat er een aparte tab is in Facebook waar ze wel de updates van de pagina’s kunnen volgen. Deze staat in de linker zijbalk.
- Laat de echte fans van je pagina zien dat ze er voor kunnen kiezen om meldingen te krijgen als er een bericht wordt geplaatst op je pagina.
- Moedig je fans aan om de interactie met je berichten aan te gaan zodat ze meer van dit soort berichten te zien krijgen in het nieuwsoverzicht.
- Upload en deel video’s. Maak leuke video’s met ondertiteling die mensen willen kijken. Zorg er voor dat de inhoud van de video ook duidelijk is zonder geluid.
- Al wordt live video enorm gepromoot, dit is niet voor iedereen geschikt. De meeste mensen zijn niet in staat om een goede live presentatie neer te zetten. Gebruik dit als je een goed voorbereid verhaal hebt. Kun jij de aandacht van mensen vasthouden in je presentaties dan is live video een kans voor jou.
- Focus op je eigen domein. Facebook kan doen en laten wat ze willen op Facebook.com. Daar heb je als gebruiker niets over te zeggen. Besteed meer tijd aan je eigen blog en de e-mails naar de mensen op jouw lijst. Dit is in jouw eigen beheer.
- Betaal voor meer bereik. Net als radio, tv en magazines is de kans heel klein dat je er gratis jouw verhaal mag doen. Zie Facebook als een media platform waar je betaald voor bereik.
- Leer adverteren zodat je echt gebruik maakt van alle mogelijkheden binnen Facebook. Test, meet, verbeter en herhaal.
Verkopen op jouw domein
Wil je meer resultaat uit Facebook dan gebruik je deze tips voor meer bereik. Je gaat aan de slag met adverteren op Facebook voor nog meer bereik.
Met de advertenties probeer je niet direct iets te verkopen. Dat lukt niet zoals ik hiervoor al vertelde. De advertenties gebruik je om de bezoeker door te sturen naar een artikel op jouw eigen domein.
Op jouw domein leren ze meer over het onderwerp van de advertentie. De knop in je advertentie stuurt mensen door naar dat artikel op jouw website.
In het artikel zit een opt in formulier. Hiermee vraag je naam en e-mailadres in ruil voor nog meer waardevolle informatie over datzelfde onderwerp, een zogenaamde content upgrade. Door deze informatie aan te vragen abonneren deze mensen zich op jouw e-maillijst.
Nu stuur je de mensen in jouw lijst regelmatig e-mails met meer informatie over dat onderwerp. Zo bereik je deze mensen zonder te adverteren. Jouw informatie en advies direct in de inbox van iemand die interesse heeft in jouw onderwerp.
Om het eenvoudiger te maken voor jezelf, heb je het versturen van deze emails voorbereid en zoveel mogelijk geautomatiseerd. Met deze e-mails stuur je mensen ook naar de producten die je verkoopt. Door de waardevolle informatie die ze hebben ontvangen van jou hebben ze al vertrouwen in jou.
Optimaliseer dit proces door nu nog Facebook advertenties te maken voor de bezoekers van je website maar die nog niet geabonneerd zijn op jouw e-mails, ofwel retargeting.
Zo vul je de marketing- en verkooptrechter met geïnteresseerde mensen via social media. Jouw eerste social funnel.
Bron: cijfers gebruik Facebook Nederland, MF dec 2017
Credit foto: freestocks.org via Unsplash
“Facebook zelf zegt dat je er van uit mag gaan dat het organisch bereik op termijn daalt naar nul.”
Heb je misschien een bron voor deze bewering?
Dit heb ik hier gevonden
http://adage.com/article/digital/brands-organic-facebook-reach-crashed-october/292004/
“Eventually, there may be no space left for brands who haven’t paid to promote their posts. According to Mr. Manson, Facebook representatives have told members of his team and clients to think about what a social strategy would look like if there were no organic reach.
“Increasingly Facebook is saying that you should assume a day will come when the organic reach is zero,” he said.”