Geweldige vraag vanuit mijn community. “Kun jij een aantal tips geven hoe ik LinkedIn effectief in kan zetten bij mijn acquisitie, Maikel?” Ja natuurlijk! Wel geef ik aan dat ik geen LinkedIn expert ben, maar jou gewoon ga vertellen hoe ik het platform inzet en er omzet uit weet te halen.
Advies 1
Als jij ervaring hebt met koude acquisitie, dan weet je dat het moeilijk is om iets te verkopen aan een organisatie als je geen contactpersoon binnen het bedrijf hebt, op de juiste afdeling. Dan heb ik het nog niet eens over de receptioniste of telefoniste die een eigen protocol of script heeft. Binnen de grotere organisaties heeft de receptioniste doorgaans de instructie alleen door te verbinden als er een naam van een contactpersoon kan worden genoemd.
Veel verkopers gaan onvoorbereid aan het werk en komen op die manier dus niet door deze muur heen. Dit kun je gemakkelijk oplossen met LinkedIn. Heb je een bel- of acquisitielijst? Zoek het bedrijf meteen even op LinkedIn op. Kijk wie de juiste persoon op de door jou gewenste afdeling is. Nu heb je een naam en is de kans met 75% toegenomen dat je in gesprek komt met de juiste persoon. Gebruik de zoekfunctie van LinkedIn. Zelfs met de gratis versie van LinkedIn kun je een heel eind komen. Je kunt het ook omdraaien natuurlijk. Maak een acquisitie- of bellijst aan de hand van jouw zoekopdrachten op LinkedIn.
Advies 2
Je kunt niet zomaar met alles en iedereen linken op jouw eigen verzoek. Soms zijn mensen 3e graad verbonden. Dit betekent eigenlijk dat je via een introductie van iemand in je netwerk, contact kunt leggen met deze (interessante) 3e graad prospect. Het is zonder introductie ook mogelijk om dit via een InMail bericht te doen. Echter, deze InMail berichten zijn erg kostbaar. Maar ook dit is gemakkelijk op te lossen. Hoe? Wist je dat je op LinkedIn lid kunt worden van maximaal 50 groepen? Meld je aan in zoveel mogelijk groepen. Als je nu met iemand wilt connecten, dan kun je in een dropdown box bij het uitnodigen, de groepen zien die je in common hebt. Met andere woorden, je kent elkaar van een groep, dus de groepen waar je allebei lid van bent. Nu hoef je niet meer om een introductie te vragen of een InMail te verzenden.
Mocht het zo zijn dat de persoon geen lid is van een van jouw groepen, kijk dan even op zijn of haar profiel om te zien van welke groepen deze connectie wel lid is. Word lid van die groep en voilà! Je maakt nu gemakkelijk en geheel gratis een connectie. Ook zal je hierdoor veel meer spontane uitnodigingen ontvangen van mensen uit groepen die je in common hebt. Dat is eventuele bijvangst.
Advies 3
Schrijf een wervende of pakkende en verklarende tekst in de koptitel. Een voorbeeld van een nuttige tekst kan zijn:
Je bent een boekhouder? – Ik help ondernemers met het besparen van veel geld door middel van het (slim) invullen van hun belastingaangifte.
Jij bent een fysiotherapeut? – Ik zorg ervoor dat mijn cliënten binnen een maand van hun rugklachten af zijn.
Jij bent een psychologe? – Ik zorg ervoor dat al mijn patiënten in 5 sessies van al hun geestelijke ballast af zijn.
Je kunt deze titel ook als nieuw bedrijf aanmaken. Zorg er dan meteen voor dat je uiterlijk iedere zondag, de naam enigszins aanpast. Dat is het gedeelte (kopje) waar jouw huidige functie nu staat. Indien je deze iedere week naar een interessante, wervende of lokkende tekst aanpast, dan ziet jouw netwerk jouw profiel bijvoorbeeld op maandag langskomen in hun mailbox. Er staat dan, Maikel Latour heeft een nieuwe functie. Jouw naam komt dus inclusief de pakkende tekst langs. Ze worden weer even aan jou herinnerd.
Advies 4
Zorg dat je een persoonlijke url aanvraagt voor jouw LinkedIn-profiel. Hiermee bedoel ik een persoonlijk LinkedIn internetadres. Hierdoor ben je in Google ook te vinden onder je eigen naam. Handig als er net als in mijn geval, iedere maand zo’n 60 keer op je naam wordt Gegoogeld. Op deze manier komen zij dus ook op jouw profiel terecht. En wie weet wat daar uit voort zal komen.
Advies 5
Zorg dat jij jouw LinkedIn-profiel volledig open gooit voor iedereen. Zorg dat je via de LinkedIn instellingen ervoor zorgt dat je alle informatie aan het openbare (publieke) profiel toevoegt. Waarom? Alle informatie komt hierdoor ook volledig in Google terecht. Dus ook de summary (samenvatting) tekst, de namen van je producten, de namen van je diensten en de naam van je bedrijf. Gebruik dus vooral slim gekozen keywords -waarop regelmatig wordt gezocht in Google- zodat jouw LinkedIn-profiel ook bij zoekopdrachten weer tevoorschijn komt zodra mensen op jouw expertise en keywords gaan Googelen.
Advies 6
Vul jouw belangrijkste expertise -wat in één woord is te omschrijven- toe aan je achternaam. Dit klinkt vreemd, maar het is erg nuttig en heel simpel. Je hebt bij het aanmaken van jouw account ooit jouw voor- en achternaam ingevuld. Deze kun je wijzigen als je dat wilt. Doe dit dus met je achternaam. Voornaam is in mijn geval gewoon Maikel. Maar in het vakje achternaam, heb ik het woord ‘Omzet specialist’ aan mijn achternaam toegevoegd. Zodra mensen nu op LinkedIn ergens mijn naam langs zien komen, zien zij meteen mijn expertise langskomen. Handig toch?
Dit valt direct op doordat de voor- en achternaam van een persoon altijd dikgedrukt wordt weergegeven. Maar nu dus ook jouw expertise! Vanaf nu wordt er in groepen en updates -dus ook netwerk updates- jouw expertise dik gedrukt getoond. Overigens, de naam van een persoon op LinkedIn is iets wat door Google wordt opgepikt. Moet jij eens raden wat er gebeurt als iemand toevallig zoekt op jouw expertise woord. Juist, jouw LinkedIn profiel scoort in Google en komt naar voren in de Google zoekresultaten.
Ik maak bij dit advies direct een kanttekening. Het is volgens de ‘LinkedIn policy’ officieel niet toegestaan om enige woorden anders dan jouw naam, toe te voegen. Zelf gebruik ik deze methode ‘wel’ al enkele jaren omdat ik hier ‘goede en meetbare resultaten’ mee behaal. Maar toch zeg ik je, het is nu eenmaal niet toegestaan dus de keuze om deze methode te gaan gebruiken ligt bij jou.